تهران ، ولیعصر
021-987654

آموزش زبان بدن – بخش اول

منبع

در این سری از مقالات مذاکره و ارتباط با دیگران، تصمیم داریم تا به آموزش زبان بدن بپردازیم. با بخش اول آموزش زبان بدن همراه باشید:

کشیدن یقه

گویا وقتی فرد فریبکار احساس می‌کند شما گمان می‌کنید دارد دروغ می‌گوید، دروغش باعث تراوش چند قطره عرق در گردن او می‌شود.

همچنین وقتی شخصی عصبانی یا ناامید است ممکن است این حرکت را انجام دهد، اگر در ارتباطی مشاهده کردید که مخاطب شما این حرکت را انجام می‌دهد با سوالاتی مثل امکان دارد دوباره سوالتان را تکرار کنید؟ و مانند آن مچش را بگیرید.

خاراندن گردن

این حرکت، اشاره‌ای‌ست به تردید یا عدم اطمینان و از ویژگی‌های فردی است که می‌گوید: «مطمئن نیستم که موافق باشم». بسیار قابل توجه است که وقتی فردی چیزی شبیه به این می‌گوید: «میفهمم چه احساسی دارید»، زبان کلامی او با زبان بدنش در تضاد است.

مالش چشم

این اشاره، اقدام مغز برای جلوگیری از دیدن فریب، تردید یا دروغ است. در این حرکت فرد برای اجتناب از دیدن چهره‌ی فردی که دروغ می‌گوید. چشمانش را می‌مالد و یا این که به طرف دیگر نگاه می‌کند، که در مردها نگاه به سمت بالا و زنان نگاه به سمت پایین است.

لمس کردن بینی

در اصل اشاره‌ی لمس بینی، نوع پیشرفته و پنهانی حفظ دهان است. امکان دارد شامل چند مالش آرام در زیر بینی و یا لمسی تقریبا سریع و نامحسوس باشد.

بعضی از زنان این اشاره را با ضربه‌ای کوچک محتاطانه انجام می‌دهند تا از خراب شدن آرایش خود جلوگیری کنند. در توضیح منشا اشاره‌ی لمس بینی، می‌توان گفت که وقتی افکار منفی به مغز هجوم می‌آورند، ذهن نیمه‌خودآگاه به دست فرمان می‌دهد تا دهان را بپوشاند، اما در آخرین لحظه برای آشکار نشدن این حرکت، دست از صورت عقب رفته و موجب لمس سریع بینی می‌شود.

حفاظ دهان

  • اگر شخصی در حال حرف زدن از این اشاره استفاده کند، نشان دروغ‌گویی اوست.
  • و اگر هنگام حرف زدن شما، مخاطب این عمل را انجام دهد به این معناست که وی فکر می‌کند شما دروغ می‌گویید.

در این حرکت دست دهان را می پوشاند و شست برگونه فشار می‌آورد.

گاهی اوقات در این اشاره، امکان دارد فقط چند انگشت بر روی دهان باشد یا حتی به شکل یک مشت بسته که در هر دو حالت، معنا به قوت خود باقی ست. (بیشتر مردم سعی دارند تا اشاره‌ی دهان را با سرفه‌ای مصنوعی پنهان سازند).

 

دست‌های به هم گره خورده

این حرکت نوعی اشاره‌ی ناکامی‌ست و پیام می‌دهد که شخص حالتی منفی را در خود حفظ می‌کند، هر چقدر  فاصله‌ی دست‌های گره خورده از صورت کمتر باشد میزان حس منفی در فرد کمتر است.

منبع

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *