رد کردن لینک ها

چطور بک لینک سازی را ارزیابی کنیم؟ ۳ معیار قدرتمند برای ارزیابی لینک سازی

اشتراک گذاری

3 Powerful Metrics to Measure Your Link Building Campaign

سه معیار قدرتمند برای ارزیابی کمپین لینک سازی شما

بیایید با یکدیگر صادق باشیم، لینک سازی آسان نیست. اما بدون داشتن معیارهای لازم، این کار سخت تر هم خواهد بود. اگر میخواهید در لینک سازی پیشرفت کنید، باید موقعیت کنونی خود را درک کرده و راه هایی برای بهبود آن بیابید. شمردن لینک ها تنها فاکتور موردنیاز نیست و باید معیارهای دیگر را نیز در نظر بگیرید. اگر ندانید که برای ارزیابی لینک سازی خود به چه معیارهایی نیاز دارید، دستیابی به نتایج موردنظرتان سخت خواهد بود.

اولین گام پیش از شروع لینک سازی این است که بدانید چگونه میخواهید کمپین لینک سازی خود را ارزیابی کنید. اینگونه میتوانید به اهداف واقع گرایانه ای فکر کنید و تغییرات مثبتی در روند رشد ترافیک ارگانیک ایجاد کنید.

هنگامی که بحث رشد ترافیک ارگانیک به میان می آید، باید توجه کنید که لینک سازی فقط یکی از مراحل پروسه ی پیچیده ی سئو است.

با اینکه لینک ها بسیار مهم هستند، اما فاکتورهای دیگری هم هستند که بر روی رتبه ی سایت شما تاثیر میگذارند. اگر سایت ایرادات زیادی داشته باشد، فایده ی لینک سازی عالی چیست؟ این بدین معناست که وبسایت شما باید به خوبی سازماندهی شده باشد، و شما باید به مباحث پایه ای مانند عناوین و توضیحات متا توجه کنید، به همچنین وبسایت باید به درستی روی گوشی های موبایل هم بالا بیاید و دیگر فاکتورها.

به همچنین، صفحاتی را که میخواهید از طریق لینک ها و کلمات کلیدی به هم مرتبط کنید، باید با جستجوی کلمات بالا بیایند و مهم تر از آن باید محتوای خوب و باکیفیتی داشته باشند.

هنگامی که مباحث پایه ای سئو را به انجام رساندید، آمادگی اینکه رشد ترافیک ارگانیک را با لینک سازی محتوایی به مرحله ی بعدی ببرید را پیدا خواهید کرد.

در ادامه سه معیار قدرتمند برای ارزیابی اثربخشی کمپین لینک سازی خود از آنها بهره ببرید آورده شده اند.

روند رشد دامنه های ارجاعی جدید

شاید واضح به نظر برسد، اما اولین معیاری که باید آن را در نظر داشته باشید، تعداد دامنه های ارجاعی است که هر ماه به دست می آید. اینگونه متوجه میشوید که آیا ماشین لینک سازی شما به درستی کار میکند یا خیر.

خسته نشو، باز بخون!  « انسانم آرزوست، حتی کم! » - اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ - قسمت اول

در ذهن داشته باشید که لینک سازی و موفقیت یک شبه تقریبا غیرممکن هستند. ایجاد یک نمونه کار از بک لینک ها پروسه ای است که به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد.

به طور طبیعی، شما چند ماه اول را صرف ایجاد رابطه و لینک گرفتن از صفحات دیگر هستید. بعد از چند ماه میتوانید منتظر سرازیر شدن لینک ها به وبسایت خود باشید.

به طور کلی، تقریبا ۲-۳ ماه برای ایجاد لینک ها به صفحاتی که هیچوقت مورد استفاده قرار نمیگرند صرف میکنید. پس میبینید که لینک سازی پروسه ی زمانبری است.

اما زمانی که لینک سازی مناسبی انجام دادید طولی نمیکشد که میتوانید ماهانه دامنه های ارجاعی را افزایش دهید. در حالت ایده آل ، شما باید یک روند مانند این را ببینید:

3 Powerful Metrics to Measure Your Link Building Campaign

دامنه های ارجاعی

علاوه بر چک کردن رشد پروفایل بک لینک، مهم است که هر چند وقت یکبار رشد دامنه های ارجاعی رقبای خود را نیز چک کنید. اگر در دامنه های ارجاعی ایشان رشد سریعی مشاهده کردید، یعنی اینکه ایشان هم در حال لینک سازی هستند.

3 Powerful Metrics to Measure Your Link Building Campaign

رشد دامنه های ارجاعی

در حقیقت، چک کردن پروفایل بک لینک رقبایتان به صورت ماهانه، برای شما منبع الهامی دائمی در لینک سازی خواهد بود. هنگامی که موتور لینک سازی به کار بیفتد، تغییراتی در رنکینگ گوگل خواهید دید. و اینگونه به سراغ معیار دوم میرویم

تغییرات مثبت در موقعیت صفحه هدف در جستجوی گوگل

یکی از مهم ترین اهداف ما از لینک سازی بهبود رنکینگ گوگل در صفحات خاصی است. هدف ما این است که بهترین پست های خود را در سه لینک اول گوگل ببینیم، یا حداقل میخواهیم که در صفحه ی اول گوگل باشیم.

به همین دلیل دومین معیار، موقعیت یابی صفحات هدف شما در لیست نتایج گوگل است. اگرچه به نظر میرسد کنسول جستجوی گوگل مکان خوبی برای بررسی این صفحات است، اما بدانید که این کنسول عدد دقیق را نشان نداده و فقط حدودی از موقعیت را بیان میکند. پس اگر میخواهید اطلاعات دقیق این معیار را به دست آورید، به یک ابزار ردیابی دیگر نیاز دارید.

شخصا، من از SEMrush برای ردیابی موقعیت صفحات هدفم در گوگل SERP استفاده میکنم. برای سرعت بخشیدن به این پروسه، من از لیبل برای برچسب زدن به جستارهای جستجوی مربوط به یک صفحه استفاده می کنم و آنهایی را که میخواهم از باقی کلمات کلیدی جدا میکنم.

خسته نشو، باز بخون!  ۲۱ تکنیک عملی سئو برای بهبود رتبه سایت در سال ۲۰۱۸ – قسمت دوم

در تصویر زیر، من از SEMrush درخواست کردم تا لغاتی با برچسب “email outreach” و تغییرات آنها در یک ماهه ی اخیر را به من نشان دهد.

3 Powerful Metrics to Measure Your Link Building Campaign

تغییرات email outreach

همانطور که میبینید، عبارت “email outreach” بدون تغییر خاصی در مکان قبلی خود مانده و این یعنی باید دقت خود را بالا ببرید. اگر با این موقعیت روبرو شدید، یعنی باید اطلاعات خود را بالا ببرید و دلیل را پیدا کنید.

برای پیدا کردن پاسخ، باید از ابزار Ahrefs Keyword Explorer استفاده کرده و کلمه ی کلیدی خود را جستجو کنید. بعد از انجام این کار، میبینید که چه صفحاتی برای آن جستار خاص در بین اولین نتایج گوگل قرار گرفته اند.

3 Powerful Metrics to Measure Your Link Building Campaign

Ahrefs Keyword Explorer

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید تعداد دامنه های ارجاعی است. باید تعداد دامنه های ارجاعی صفحات خود را با تعداد دامنه های ارجاعی صفحات رقیب که رنکینگ بالاتری نسبت به شما دارند مقایسه کنید.

فاکتور مهم دیگری که باید به آن توجه کنید رتبه ی دامنه ی (DR) وبسایت است. از مقایسه ی DR خود با DR صفحاتی که رنکینگ بالاتری نسبت به شما دارند به چه اطلاعاتی دست پیدا میکنید؟

در مثال ما، Digital Olympus دارای DR 60 است، در حالیکه ده صفحه ی برتر DR بالاتر از ۷۰ دارند و حتی بعضی از آنها DR بالاتر از ۹۰ دارند. این یعنی اینکه Digital Olympus باید ۴-۵ بار بیشتر از سایر رقبا به صفحات ارجاع دهد تا رقبا را از میدان به در کند. و دلیل اینکه موقعیت شما در جستجوی گوگل بهتر نشده هم همین است. هرچه DR شما بالاتر باشد، صفحات شما رنکینگ بهتری به دست خواهند آورد.

3 Powerful Metrics to Measure Your Link Building Campaign

دامنه

مشخص است که دامنه ارجاعی بیشتر و موقعیت بهتر در جستجوی گوگل یک نتیجه ی مثبت برای شما دارد، سرازیر شدن ترافیک ارگانیک به وبسایت شما.

رشد ترافیک ارگانیک

میدانیم که رشد ترافیک ارگانیک مهم ترین هدف ما از لینک سازی است. به همین دلیل این عامل هم جزو سه معیار مهم است که باید به آنها دقت کنیم.

میتوانید رشد ترافیک ارگانیک را به راحتی و از طریق Google Analytics و یا اکانت کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید.

من معمولا از اکانت کنسول جستجوی گوگل استفاده میکنم تا بفهمم تعداد برداشت ها و موقعیت های متوسط برای یک صفحه ی خاص رشد داشته اند یا خیر.

خسته نشو، باز بخون!  آیا عدم استفاده از تگ‌ H2 به سئو صدمه می زند؟

3 Powerful Metrics to Measure Your Link Building Campaign

اکانت کنسول جستجوی گوگل

البته که کمی زمانبر است تا گوگل سایت شما را دوباره ارزیابی کند و نتایج در SERP قابل مشاهده شوند.

بنا بر رقابتی بودن کلمات کلیدی شما، بین ۳ تا ۱۲ ماه طول میکشد تا لینک سازی شما برای شما نتایج چشمگیری به ارمغان بیاورد.

برای درک بهتر اینکه چقدر زمان میبرد تا لینک سازی شما ترافیک ارگانیک شما را بالا ببرد، بهتر است تاریخچه ی صفحات با رنکینگ بالا برای سایت های با کلمات کلیدی خودتان را مطالعه کنید.

با مشاهده ی تصویر زیر میتوانید حرف های بنده را بهتر درک کنید.

3 Powerful Metrics to Measure Your Link Building Campaign

تاریخچه ی صفحات

همانطور که در گراف بالا مشخص است آنها لینک سازی برای این صفحه را در ژانویه ی ۲۰۱۹ شروع کرده و تا به حال ۳۴ دامنه ی ارجاعی برای آن به دست آورده اند.

گراف ترافیک آنها در تصویر زیر مشخص است:

3 Powerful Metrics to Measure Your Link Building Campaign

گراف ترافیک

با مقایسه ی ترافیک ارگانیک ایشان با پروفایل بک لینک بالا، مشخص میشود که جذب ترافیک تقریبا ۱۲ ماه طول کشیده است.

بیابید به مثال دیگری از لینک سازی های اخیر توجه کنیم.

تصویر زیر نشان میدهد که Tidio لینک سازی برای صفحات خود در مورد چت روم ها را در ژانویه ی ۲۰۲۰ آغاز کرده است.

3 Powerful Metrics to Measure Your Link Building Campaign

لینک سازی Tidio

همانطور که در تصویر بالا پیداست، آنها با سرعت زیادی به ۶۰ دامنه ی ارجاعی دست پیدا کرده اند. اما تاثیر آن روی ترافیک ارگانیک ایشان چگونه است؟

SEMrush بیان میکند که آنها اولین بازدیدکننده ی ارگانیک خود را در مارس به دست آورده اند. پس نتیجه میگیریم که حدود دو ماه از زمان لینک سازی تا زمان نتیجه گیری طول کشیده است.

3 Powerful Metrics to Measure Your Link Building Campaign

جستجوی ارگانیک

نتیجه گیری

همانطور که در مثال های بالا مشاهده کردید، لینک سازی زمانبر است. اما درست زمانی که نتیجه را ببینید، حس میکنید که ارزش صبر کردن را داشته است. اما بدترین نتیجه این است که ماه ها روی لینک سازی تمرکز کنید و هیچ نتیجه ای نگیرید. برای جلوگیری از این رخداد، باید پیوسته و با استفاده از سه معیار بالا، پیشرفت پروسه ی لینک سازی را بررسی کنید.

اگر تعداد دامنه های ارجاعی جدید را بشمارید، حواستان به تغییرات مثبت در موقعیت صفحه هدف در جستجوی گوگل باشد و رشد کلی ترافیک ارگانیک را تخمین بزنید، دیدی اثربخش از لینک سازی خود به دست خواهید آورد.

منبع مقاله:

https://www.searchenginejournal.com/link-building-metrics/365894/#close

 

به گفتگو بپیوندید