کمیسیون اتحادیه اروپا اخیراً اعلام کرد که پارلمان و کشورهای عضو به “توافق سیاسی سریع” در مورد قانون پیشنهادی خدمات دیجیتال (DSA) رسیده اند.
هدف DSA محافظت از کاربران اینترنت با ایجاد یک “استاندارد جدید بی سابقه” برای پلتفرم های آنلاین است که باعث می شود شرکت هایی مانند Google، Meta (Facebook) و Twitter در قبال محتوای غیرقانونی و مضر مسئول شوند.
علاوه بر این، DSA پلتفرمهای آنلاین را مجبور میکند تا نحوه عملکرد الگوریتمهای خود را به اشتراک بگذارند، فرآیندهایی را برای حذف سریع کالاها و محتوای غیرقانونی و سرکوب کاربرانی که اطلاعات نادرست منتشر میکنند، به اشتراک بگذارند.
قانون خدمات دیجیتال چیست، چه زمانی اجرایی میشود، و چه معنایی برای پلتفرمها و افرادی که از آنها استفاده میکنند – از جمله بازاریابان دیجیتال؟
این چیزی است که باید در حال حاضر در مورد DSA بدانید.
۱. قانون خدمات دیجیتال چیست؟
در حال حاضر، DSA یک قانون پیشنهادی است که کمیسیون اتحادیه اروپا برای اولین بار در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۰ ارائه کرد.
این پیشنهاد همراه با دو پیشنهاد همراه بود. در آن اولین اطلاعیه، کمیسیون اظهار داشت:
“کمیسیون امروز یک اصلاح جاه طلبانه در فضای دیجیتال، مجموعه ای جامع از قوانین جدید برای همه خدمات دیجیتال، از جمله رسانه های اجتماعی، مکان های بازار آنلاین، و سایر پلت فرم های آنلاین که در اتحادیه اروپا فعالیت می کنند، پیشنهاد کرده است: قانون خدمات دیجیتال و قانون بازارهای دیجیتال.”
قانون بازارهای دیجیتال برای اطمینان از شرایط بازی برابر بین مشاغل طراحی شده است و در ماه مارس اجرایی شد.
طبق گزارش کمیسیون اروپا، اهداف DSA عبارتند از:
- بهتر از مصرف کنندگان و حقوق اساسی آنها به صورت آنلاین محافظت کنید.
- شفافیت قوی و چارچوب پاسخگویی روشن برای پلتفرم های آنلاین ایجاد کنید.
- نوآوری، رشد و رقابت را در بازار واحد تقویت کنید.
به طور خلاصه، این قانون جدید موتورهای جستجو، شبکههای رسانههای اجتماعی و بازارها را مسئول نظارت بر محتوای سایتهایشان میکند.
۲. چه زمانی DSA اعمال می شود؟
از زمان انتشار، پارلمان اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا توافق کردند که این پیشنهاد را به جلو برسانند.
اکنون، این موضوع توسط دو قانونگذار مشترک بررسی میشود.
طبق انتشار رسانه ای ۲۳ آوریل،
«پس از تصویب، DSA مستقیماً در سراسر اتحادیه اروپا قابل اجرا خواهد بود و پانزده ماه یا از اول ژانویه ۲۰۲۴، هر کدام که دیرتر، پس از لازمالاجرا شدن، اعمال خواهد شد.»
پلتفرمهای آنلاین و موتورهای جستجوی طبقهبندی شده به عنوان “بسیار بزرگ” (آنهایی که به ۴۵ میلیون کاربر یا بیشتر در اتحادیه اروپا میرسند) حتی زودتر، چهار ماه پس از تعیین آنها، مشمول شرایط DSA خواهند شد.
۳. کدام پلتفرمهای آنلاین باید رعایت کنند؟
این قانون، خدمات دیجیتال را بهعنوان «دسته بزرگی از خدمات آنلاین، از وبسایتهای ساده گرفته تا خدمات زیرساخت اینترنتی و پلتفرمهای آنلاین» تعریف میکند.
همه سرویسهای دیجیتالی که در اتحادیه اروپا تجارت میکنند، صرفنظر از اینکه کسبوکار در کجا تأسیس شده است، مشمول DSA هستند – حتی شرکتهای کوچک و خرد (اگرچه مقررات متناسب با اندازه تنظیم شدهاند).
خدمات دیجیتالی با اندازه کوچک تا متوسط ۹۰٪ از مشاغل تحت تأثیر اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند و از پرهزینه ترین مقررات مستثنی خواهند بود.
انواع خدمات دیجیتالی موضوع این قانون عبارتند از:
- بازارهای آنلاین
- شبکه های اجتماعی
- سکوهای به اشتراک گذاری محتوا
- فروشگاه های برنامه
- سکوهای مسافرتی آنلاین
- سکوهای اسکان
- خدمات واسطه مانند ارائه دهندگان اینترنت و ثبت دامنه
- خدمات میزبانی ابری و وب
- سکوهای اقتصادی مشارکتی
DSA همچنین برای پلتفرمهای «دروازهبان»، بهعنوان تعریف میشود که “نقش سیستمی در بازار داخلی دارند که به عنوان گلوگاه بین مشاغل و مصرفکنندگان برای خدمات دیجیتال مهم عمل میکنند.”
پلتفرم هایی که به ۴۵ میلیون کاربر یا بیشتر در اتحادیه اروپا دسترسی دارند – آنهایی که به عنوان “بسیار بزرگ” طبقه بندی می شوند – همچنین باید خطراتی را که سیستم آنها برای منافع عمومی، حقوق اساسی، سلامت عمومی و امنیت ایجاد می کند، ارزیابی کنند.
این پلتفرمها باید نشان دهند که از ابزارهای مدیریت ریسک مناسب استفاده میکنند و اقداماتی را برای محافظت از یکپارچگی خدمات خود و جلوگیری از دستکاری توسط بازیگران بد انجام میدهند.
Google در حال حاضر از ۹۲.۰۴% برخوردار است سهم بازار موتورهای جستجوی اتحادیه اروپا است و مشمول بالاترین سطح مقررات خواهد بود.
با ۳۰۹ میلیون فعال روزانه آن کاربران در اروپا، فیس بوک نیز برای اهداف DSA واجد شرایط “بسیار بزرگ” است.
سایر پلتفرمها و شبکههای اجتماعی که از معیار ۴۵ میلیون کاربر اتحادیه اروپا فراتر میروند عبارتند از:
- تویتر
- اینستاگرام
- TikTok
- سیب
- Spotify
- مایکروسافت
- آمازون
اسناد منتشر شده به رصدخانه Corporate Europe (CEO) و Global Witness به دلیل درخواستهای آزادی اطلاعات به کمیسیون اروپا و دولت سوئد نشان میدهد که در هر مرحله از سفر DSA از سوی Big Tech لابیهای سنگینی انجام شده است. کمیسیون به شورا و پارلمان.
«دادههای جدید لابی خوداظهاری نشان میدهد که در این دوره گوگل، فیسبوک، اپل، آمازون و مایکروسافت هزینههای خود را برای لابیگری اتحادیه اروپا افزایش دادهاند،» گزارشهای مدیر عامل.
«در مجموع، شرکت های بزرگ فناوری بیش از ۲۷ میلیون یورو تنها در یک سال هزینه کردند. هر پنج شرکت بودجه خود را افزایش دادند، اما بزرگترین افزایش تا حد زیادی اپل بود که هزینه های لابی خود را تقریبا دو برابر کرد.
تبلیغات نظارتی، ردیابی کاربر، و هدفگیری رفتاری از جمله بحثبرانگیزترین موضوعات گزارش شده است.
۴. بسیار خوب، اما DSA در واقع انجام می دهد؟
کمیسیون بیان میکند که قانون خدمات دیجیتال:
“…قوانین افقی ایجاد کنید تا از پاسخگویی، شفافیت و نظارت عمومی در مورد نحوه شکل دهی پلت فرم های آنلاین به فضای اطلاعاتی که جوامع ما در آن شکوفا می شوند، اطمینان حاصل کنید.”
در هسته خود، DSA یک چارچوب نظارتی است که قوانینی را در مورد نحوه پلتفرم ها اعمال می کند:
- محتوای متوسط،
- تبلیغ کنید،
- و از فرآیندهای الگوریتمی استفاده کنید.
این نکته آخر میتواند برای موتورهای جستجوی اصلی مانند Google و پلتفرمهای اجتماعی/تبلیغاتی مانند Meta بسیار ناخوشایند باشد، زیرا آنها باید به کاربران توضیح دهند که الگوریتمهایشان چگونه کار میکنند.
بر اساس DSA، سرویسهای دیجیتال به دلیل عدم تطابق با جریمههای سنگین – تا ۶ درصد از گردش مالی سالانهشان – مواجه میشوند.
۵. شرکت های خدمات دیجیتال باید چه کاری انجام دهند؟
تعهدات خدمات واسطه مانند IP و ثبت کننده دامنه عبارتند از:
- گزارش شفافیت
- الزامات مربوط به شرایط خدمات با توجه به حقوق اساسی
- همکاری با مقامات ملی
- نقاط تماس و در صورت لزوم نماینده قانونی
سرویس های میزبانی موظف به رعایت موارد فوق و همچنین “اطلاعیه و اقدام و الزام به ارائه اطلاعات به کاربران” و گزارش جرایم جنایی به مقامات هستند.
مقررات برای پلتفرمهای آنلاین سختتر میشود، که ملزم به پیروی از تعهدات بالا هستند و همچنین شامل موارد زیر میشوند:
- مکانیسم شکایت و رسیدگی و حل و فصل اختلافات خارج از دادگاه
- پرچم گذاران مورد اعتماد
- اقدامات علیه اعلامیه های توهین آمیز و در برابر اخطارها
- شفافیت سیستم های توصیه گر
- شفافیت تبلیغات آنلاین توسط کاربر
علاوه بر این، مقررات پلتفرمهای آنلاین را از هدف قرار دادن تبلیغات برای کودکان منع میکند و هدفگیری را بر اساس ویژگیهای خاص کاربران ممنوع میکند.
تعهدات ویژه ای برای بازارها وجود دارد، از جمله بررسی اعتبار تامین کنندگان شخص ثالث و مطابقت با طراحی. آنها تحت بررسی های تصادفی هستند.
سکوهای آنلاین بسیار بزرگ – متا، گوگل و دیگران. – باید با تمام موارد فوق مطابقت داشته باشد و همچنین مسئول این موارد است:
- تعهدات مدیریت ریسک و واکنش به بحران
- حسابرسی خارجی و مستقل، عملکرد انطباق داخلی، و پاسخگویی عمومی
- انتخاب کاربر برای نداشتن توصیه بر اساس نمایه
- اشتراک گذاری داده ها با مقامات و محققان
- آداب رفتار
- همکاری در واکنش به بحران
۶. پس این درباره الگوریتم ها چیست؟
یکی از تأثیرات نظارت عمومی قوی تر بر پلتفرم های آنلاین که به بیش از ۱۰٪ از جمعیت اتحادیه اروپا (تقریباً ۴۵ میلیون نفر) می رسد، این است:
“… اقدامات شفافیت برای پلتفرم های آنلاین در مورد مسائل مختلف، از جمله الگوریتم های مورد استفاده برای توصیه ها.”
بخش دیگری اشاره میکند که DSA اطمینان حاصل میکند که محققان به دادههای کلیدی از بزرگترین موتورهای جستجو دسترسی دارند تا درک خود را از چگونگی تکامل خطرات آنلاین آگاه کنند.
طبق اسناد رسمی، کشورها اولین خط دفاعی در DSA هستند که اجرای آن بر عهده کمیسیون است.
۷. این برای تبلیغات آنلاین به چه معناست؟
بر اساس گزارش کمیسیون، نگهبانی از پلتفرمهای آنلاین بزرگ مشکل ساز شده است زیرا رقابت را با مشکل مواجه میکند و شرکتهای کوچک و متوسط و استارتآپها را در مضیقه قرار میدهد.
کسب و کارها و سازمانهای کوچک برای تعدیل ارتباطات و رتبهبندی محتوا به پلتفرمهای بزرگ وابسته هستند.
از آنجایی که پلتفرمهای دروازهبان مانند گوگل و فیسبوک کلید دسترسی به دادههای مصرفکننده تولید شده توسط این فعالیتها را در اختیار دارند، شرکتهای کوچک و متوسط و استارتآپها در نهایت در رقابت مستقیم با دروازه بانهایی قرار میگیرند که از دادههایشان برای خدمت به منافع خود استفاده میکنند (مانند فروش هدفگذاری مجدد به همان SMEها).
DSA با شفافتر کردن عملکرد داخلی تبلیغات و الگوریتمهای رتبهبندی، تا حدی زمین بازی را یکسان میکند.
در همین حال، قانون مشابه آن، قانون بازارهای دیجیتال، پلتفرمهای دروازهبان را مجبور میکند تا به کسبوکارهای کوچک اجازه دسترسی به دادههای خاص را بدهند.
کمیسیون قول میدهد که این دو اقدام، محیط آنلاین امنتر و پاسخگوتر را برای همه تضمین میکند.
تصویر ویژه: Shutterstock/Vector Image Plus
منابع:
اروپا مناسب برای عصر دیجیتال: قوانین آنلاین جدید برای پلتفرمها، کمیسیون اروپا
تلاش لحظه آخری Big Tech برای رام کردن قوانین فنی اتحادیه اروپا، CorporateEurope.org
قانون خدمات دیجیتال: تضمین یک محیط آنلاین امن و پاسخگو، کمیسیون اروپا