تهران ، ولیعصر
021-987654

پاسخ یک کارمند سابق گوگل به چرایی بدتر شدن جستجوی گوگل

یک کارمند سابق گوگل به نام ماریسا مایر در پادکست Freakonomics ظاهر شد تا درباره این موضوع صحبت کند که آیا گوگل در حال بدتر شدن است یا خیر. مایر پیشنهاد کرد که پرسیدن اینکه چرا جستجوی گوگل بدتر می شود، سوال اشتباهی است. توضیح او در مورد آنچه اشتباه است، کانون توجه را به خود وب برمی گرداند.

چرا نظر ماریسا مایر مهم است

ماریسا مایر کارمند شماره ۲۰ در Google بود، بر مهندسان نظارت می‌کرد، مدیر محصولات وب مصرف‌کننده شد و بخشی از تیم سه نفره‌ای بود که روی ایجاد AdWords کار می‌کردند.

Mayer روی پروژه‌های بسیاری از جمله Google Images، News، Maps و Gmail کار کرده است. او زمانی مسئول خدمات محلی، نقشه‌ها و موقعیت مکانی بود.

او سرانجام گوگل را ترک کرد تا رئیس و مدیر عامل یاهو شود! به مدت پنج سال.

افراد کمی در جهان با سطح دانش تخصصی و سابقه جستجوی او در جهان وجود دارند که باعث می‌شود دیدگاه‌های او درباره وضعیت فعلی جستجو مورد توجه قرار گیرد.

پادکست Freakonomics: آیا گوگل بدتر می شود؟

مجری پادکست برنامه را با توضیح اینکه چگونه در تجربه خود Google به خوبی سابق نیست، شروع کرد.

Freakonomics:

«قدرت آن مکاشفه، مانند افشاگری‌ها، محو شد و همه ما شروع به بدیهی گرفتن Google کردیم.

وقتی به اطلاعاتی نیاز داشتید، فقط چند کلمه را در کادر جستجو تایپ می‌کنید و خیلی سریع، پاسخی را که به دنبال آن بودید، معمولاً از یک منبع معتبر دریافت می‌کنید.

اما امروز؟ برای من، حداقل، این احساس یکسان نیست.

نتایج جستجوی من چندان مفید به نظر نمی رسد.

احساس می‌کنم تبلیغات بیشتری، پیوندهای بیشتری که ممکن است تبلیغات باشند، و پیوندهای بیشتری به صفحات وب هرزنامه می‌بینم.”

ماریسا مایر می گوید گوگل فقط یک پنجره است

ماریسا مایر موافقت کرد که تجربه جستجوی امروز متفاوت است.

اما به نظر او مشکل گوگل نیست. همانطور که او آن را می بیند، Google فقط یک پنجره به اینترنت است.

Mayer نظر خود را به اشتراک گذاشت:

“من فکر می کنم کیفیت اینترنت ضربه خورده است.

…زمانی که در Google شروع به کار کردم، حدود ۳۰ میلیون صفحه وب وجود داشت، بنابراین خزیدن همه آنها و فهرست کردن همه آنها نسبتاً ساده بود.

به نظر زیاد است، اما کوچک است.

امروز، فکر می‌کنم یک نقطه وجود داشت که Google بیش از یک تریلیون URL دیده بود.”

مجری برنامه پرسید که آیا افزایش تعداد URL ها دلیل بدتر شدن نتایج جستجو است.

مایر پاسخ داد:

«وقتی می‌بینید کیفیت نتایج جستجوی شما پایین می‌آید، طبیعی است که گوگل را سرزنش کنید و بگویید: «چرا آنها بدتر هستند؟»

برای من، فکر جالب‌تر و پیچیده‌تر این است که بگویید، “صبر کنید، اما Google فقط یک پنجره به روی وب است.” سوال واقعی این است که چرا وب بدتر می شود؟”

چرا وب بدتر می شود؟

مجری برنامه با این ایده همراه شد که مشکل این است که اینترنت بدتر می شود و همانطور که ماریسا پیشنهاد کرد، از او پرسید که چرا وب بدتر می شود.

Mayer توضیحی ارائه کرد که از Google منحرف می‌شود و نتایج جستجوی ضعیف را در خود وب مقصر می‌داند.

او دلیل بدتر شدن وب را توضیح داد:

«فکر می‌کنم چون انگیزه‌های اقتصادی زیادی برای اطلاعات غلط، کلیک‌ها، خریدها وجود دارد.

امروزه کلاهبرداری در وب بسیار بیشتر از ۲۰ سال پیش است.

و من فکر می کنم که وب به دلیل مقررات کمتر و بین المللی بودن آن توانسته است به همان سرعتی که داشته رشد و توسعه یابد.

اما ما نیز باید از جنبه دیگر آن استفاده کنیم.

در یک فضای نسبتاً غیرقابل تنظیم، می دانید، انگیزه های نادرست اقتصادی وجود خواهد داشت که گاهی اوقات می تواند کیفیت را کاهش دهد.

و این مسئولیت زیادی را بر عهده کارگزارانی می گذارد که در جستجوی آن اطلاعات هستند تا بر آن غلبه کنند. و دشوار است.

به نظر من این باید بیشتر یک واکنش به سبک اکوسیستم باشد، نه صرفاً یک تصحیح ساده از سوی یک بازیگر.”

آیا مشکل واقعا اینترنت است؟

این ایده که اینترنت کیفیت پایینی دارد زیرا نسبتاً غیرقانونی است، قابل بحث است.

سازمان‌های دولتی برای محافظت از مصرف‌کنندگان در برابر فعالیت‌های آنلاین تقلبی اختصاص داده شده‌اند. یک مثال کمیسیون تجارت فدرال دولت ایالات متحده دستورالعمل های تبلیغات، تأییدیه ها و بازاریابی. این قوانین دلیلی است که وب سایت ها فاش می کنند که از پیوندهای وابسته سود می برند.

خود گوگل نیز اینترنت را از طریق دستورالعمل های انتشار خود تنظیم می کند. رعایت نکردن دستورالعمل‌های Google می‌تواند منجر به حذف از نتایج جستجو شود.

توانایی Google در تنظیم اینترنت به خود کیفیت محتوا نیز گسترش می‌یابد، همانطور که این واقعیت نشان می‌دهد که از هشت به‌روزرسانی الگوریتم در سال ۲۰۲۲، شش مورد از آنها بر هرزنامه، بررسی محصول و کاهش محتوای غیر مفید متمرکز شده‌اند.

می‌توان گفت که به‌روزرسانی‌های الگوریتم Google ثابت می‌کند که Google بیشتر بر اصلاح محتوای اینترنتی متمرکز است تا بهبود فناوری برای بازگرداندن نتایج جستجوی مرتبط.

اینکه بسیاری از تلاش‌های Google بر تشویق یک “واکنش به سبک اکوسیستم” متمرکز شده است، با مشاهدات ماریسا مایر که مشکل جستجو در وب‌سایت‌ها است و نه Google، همسو است.

آیا جستجوی Google بدتر است زیرا وب‌سایت‌های امروزی بدتر هستند یا مشکل از خود Google است و نمی‌توانند آن را ببینند؟


نقل قول

به پادکست Freakonomics گوش دهید:

آیا گوگل بدتر می‌شود؟

تصویر ویژه توسط Shutterstock/Asier Romero

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *