شبکه تبلیغاتی اپل در حال ایجاد موج است.
اپل که عموماً برای محصولات مصرفی شناخته شده است، تاکید بیشتری بر اولویت بندی دسته خدمات خود دارد که شامل تبلیغات جستجو در اپ استور می شود.
خدمات اکنون دومین عامل درآمدزای اپل هستند، و این مقاله به بررسی چگونگی رسیدن به آنجا و معنی آن برای بازاریابان می پردازد.
چگونه شبکه تبلیغات اپل در بازار جستجوی امروزی جا می شود
در حالی که اپل گسترش فرمت های تبلیغاتیرا اعلام کرد > و موجودی در اپ استور، این تنها راه افزایش درآمد آن نیست.
با توجه به بازار جستجو، گوگل و آمازون معمولاً در اولویت هستند. با این حال، هر دو شرکت با نظارت عمومی از سوی دولت و مصرف کنندگان مواجه شده اند.
Google امسال با توجه به نبردهای ضد تراست، سرفصل خبرها شده است. هم در ایالات متحده و هم در اتحادیه اروپا.
نه تنها این، بلکه جریمههای شدید که با احکام ضد انحصار همراه بود، گوگل بخشی از سهم بازار خود را از دست داد.
آمازون چشمگیرترین مطبوعات را نیز نداشته است. برخی از دعوای حقوقی گروهی ارزشمند که به آمازون آسیب رساند عبارتند از:
- پرونده ضد انحصار ۱ میلیارد دلاری در بریتانیا
- دعوی حقوقی ضد تراست کالیفرنیا
- تبلیغات نادرست در روز پرایم
- نکات دزدی از رانندگان تحویل کالا
- سرقت دستمزد
در شرایطی که هم گوگل و هم آمازون تحت نظارت هستند، این فرصتی را برای اپل ایجاد میکند تا در جدول جستجو بنشیند.
اندرو لیپسمن تحلیلگر اصلی از Insider Intelligence stated:
“من به راحتی می توانم سناریویی را تصور کنم که در آن اپل ۱۰٪ از تقریباً ۱۵۰ میلیارد دلار تجارت تبلیغات جستجوی گوگل را تصاحب کند، که به یک فرصت ۱۵ میلیارد دلاری تبدیل می شود.”
تجزیه درآمدهای دسته خدمات اپل
دسته خدمات اپل در شبکه تبلیغاتی پررونق آن شامل موارد زیر است:
- درآمد تبلیغات از فروشگاه App
- محصولات
- خدمات پخش جریانی
برخی از محصولاتی که در دسته خدمات قرار میگیرند عبارتند از Apple Arcade، TV+، Music و Fitness+.
جای تعجب نیست که بیشتر درآمد ۱۹.۶ میلیارد دلاری اپل از تبلیغات از طریق تبلیغات اپ استور در سال ۲۰۲۲ به دست آمده است.
به تبعیت از سایر سرویسهای پخش آنلاین برتر مانند Netflix و Hulu، Apple TV+ احتمالاً شروع به پشتیبانی از خرید تبلیغات تلویزیونی در شبکه خود خواهد کرد. اگرچه این مورد تأیید نشده است، بسیاری از آنها حدس زد که اپل در مراحل اولیه برنامه ریزی یک محصول تبلیغات تلویزیونی است.
چالشهایی هنوز برای شبکه تبلیغاتی اپل وجود دارد
مبارزههای حقوقی پیرامون حریم خصوصی مصرفکننده و رقابت از اپل مصون نیست.
در تلاش برای محافظت از حریم خصوصی مصرف کننده، اپل شفافیت ردیابی برنامه (ATT) خود را معرفی کرد. در سال ۲۰۲۱، تلاشهای انتساب بازاریابی در دیگر پلتفرمها را به شدت مهار کرد.
اما، در نوامبر ۲۰۲۲، اپل یک دعوی قضایی جدید علیه خود، با این ادعا که آنها حتی پس از غیرفعال کردن ردیابی در به ردیابی مصرف کنندگان ادامه می دهند. تنظیمات دستگاه آنها به همین دلیل، در دادخواست بیان میکند که وعدههای اپل در مورد حفظ حریم خصوصی کاربران “کاملا نادرست” است.
از طرف دیگر، رقبایی مانند متا در نتیجه مستقیم ATT تأثیر قابل توجهی بر درآمد تبلیغکننده داشته است.
با ترکیب مرگ IDFA اپل، راه اندازی ATT آن و افزایش موجودی تبلیغات، دیگران اکنون به سمت اپل آمده اند و ادعا می کنند که آن را به یک انحصار آنلاین تبدیل می کند.
این بدان معناست که اپل اقداماتی را به کار گرفته است که به طور موثری از ردیابی و اندازه گیری دقیق عملکرد تبلیغات توسط اشخاص ثالث (مانند سایر پلتفرم های تبلیغاتی) جلوگیری می کند. این امر منجر به فرار تبلیغکنندگان از آن شبکهها و سرمایهگذاری دلارهای بازاریابی بیشتر در اپل به دلیل توانایی آن در ردیابی این عملکرد شده است.
خلاصه
Apple هدف خود را برای سه برابر کردن درآمد تبلیغاتی خود اعلام کرده است و در حال حاضر گامهایی برداشته است.
در حالی که برخی از مزایا از چالشهای رقبا مانند گوگل و آمازون ناشی میشود، اپل راه خود را با جریانهای درآمد متنوع هموار کرده است.
با این حال، حتی اپل “محورترین حریم خصوصی کاربر” همچنان در مسیر خود به سمت بالای جستجو مورد بررسی قرار می گیرد. تلاشهای اپل برای حفظ حریم خصوصی و اندازهگیری همچنان در بین مصرفکنندگان و بازاریابان تأثیرات موجی خواهد داشت.
تصویر ویژه: Primakov/Shutterstock