ممکن است چیزی شبیه به یک قسمت “آینه سیاه” به نظر برسد. با این حال، پیشرفتهای هوش مصنوعی (AI) اکنون به مردم اجازه میدهد تا با عزیزانشان از آن سوی قبر تعامل داشته باشند و گفتگو کنند.
چندین شرکت، از جمله HereAfterAI مستقر در کالیفرنیا، از فناوری مشابهی استفاده می کنند که رباتهای چت هوش مصنوعی و دستیارهای صوتی را برای ایجاد نسخههای مجازی از انسانهای واقعی قدرت میدهد. HereAfterAi که به عنوان یک برنامه تلفن همراه در دسترس است، از عکسها، مصاحبههای ویدیویی و ضبط صدا برای ایجاد آواتارهای تعاملی با قابلیت مکالمه استفاده میکند.
شما، فقط مجازی، همچنین مستقر در لس آنجلس، تلاش میکند تا “بازآفرینی” پویایی رابطه بین شما و عزیزتان از طریق مکالمه – امکان برقراری ارتباط معتبر پس از مرگ.
تل آویو، مستقر در اسرائیل Hour One به هر کسی اجازه میدهد تا یک کلون کاملا دیجیتالی از خود بسازد که میتواند “در دوربین” بدون هیچ ورودی از سوی انسان زنده صحبت کند.
غلبه بر موانع خلاقیت هوش مصنوعی
از زمانی که آلن تورینگ آزمون خود را به نام خود در مقاله “ماشین آلات محاسباتی و هوش.”
یکی از مهمترین موانعی که دانشمندان داده در توسعه هوش مصنوعی با آن مواجه شدهاند، تفکیک تفکر خلاق به تفکر همگرا و واگرا.
تفکر همگرا یافتن راه حل های مشخص برای مشکلات با استفاده از حافظه و منطق است. تفکر واگرا فرآیند بررسی احتمالات متعدد برای حل یک مشکل است و بسیار آزادتر و خود به خود است.
نسلهای قبلی هوش مصنوعی در تفکر واگرا ضعیف عمل کردهاند، اما تئوری و عمل rel=”noop” بطور قابل توجهی. در سال ۲۰۱۶، یک ماشین هوش مصنوعی دانشگاه نیویورک به نام بنجامین یک اسکریپت مخرب برای “Sunspring نوشت. ، یک فیلم کوتاه تخیلی.
از آن زمان، فناوری هوش مصنوعی در ایجاد همه چیز، از بازی گرفته تا موسیقی و روزنامه نگاری، شاهد افزایش استفاده و مهارت بوده است. در یک رویداد گسترده در ماه آگوست، گروه موسیقی Capitol با یک خواننده رپ هوش مصنوعی به نام FN Meka پس از به دلیل کلیشه های نژادی مورد انتقاد قرار گرفت.
تکنولوژی مبتنی بر مدلهای زبان بزرگ است
ساخت نسخههای دیجیتال متقاعدکننده انسانها به استفاده از مدلهای بزرگ زبان هوش مصنوعی (LMM) متکی است، که میتوانند معنی را از اعلانها رمزگشایی کنند و با متن واضح پاسخ دهند. دو مورد از محبوبترین آنها GPT-3 از OpenAI و LaMDA Google، که می تواند برای تقلید از الگوهای مکالمه منحصر به فرد سفارشی شود.
همراه با پیشرفتهای شبیهسازی صدا، این امر منجر به ایجاد Deepfakes، که به طور فزاینده ای واقعی اما نسخه های کاملاً نادرست از رویدادها و اظهارات واقعی هستند.
نگرانی های اخلاقی همچنان باقی است
در حالی که استفاده از شبیهسازی دیجیتالی هوش مصنوعی به عنوان وسیلهای برای کمک به افراد برای مقابله با روند سوگواری پیشنهاد شده است، مشکلاتی را در مورد رضایت و حفظ حریم خصوصی، چه قبل و چه پس از مرگ، مطرح میکند.
مالکیت مالکیت معنوی و داده ها در یک منطقه خاکستری قانونی قرار می گیرد، یعنی آیا محتوای ایجاد شده توسط هوش مصنوعی دارای حقوق قانونی و وضعیت فلسفی مشابه آنچه توسط انسان های واقعی تولید می شود دارد؟
استفاده از این فناوری در رابطه با خاطرات، باورها و ترجیحات شخصی توسط برخی منتقدان به عنوان تجاوز فاحش به حریم خصوصی تلقی می شود. همچنین میتوان آن را بهعنوان استثمارگر دید، همانطور که با خشم پیرامون ۱۹۹۷ فرد آستر مشهود است. تبلیغ Dirt Devil، که در آن با وجود مرگ آستر یک دهه قبل، شباهت رقصنده توسط املاک او برای مقاصد تجاری مجوز داده شد.
تکنولوژی فرصت های بازاریابی دیجیتال را ارائه می دهد
شرکت مستقر در لس آنجلس، StoryFile، ویدئوهای مکالمه ای، از جمله نسخه تعاملی ویلیام را ارائه می دهد. Shatner در صفحه اصلی خود، که برخی از امکانات ایجاد شده توسط این فناوری را به نمایش می گذارد.
شرکتهای بازاریابی میتوانند تبلیغاتی را با افراد مشهور مرده اجرا کنند، اما استفاده از آن برای پیشبینی انتخابهای مشتری جذابتر است. آنها میتوانند اطلاعات جمعیتی مصرفکننده و اطلاعات تاریخی را با استفاده از دادههای بزرگ برای ایجاد مدلهای مصرفکننده دقیقتر خوشهبندی کنند.
به همین ترتیب، در نسخه گستردهای از شخصیسازی که قبلاً توسط شرکتهایی مانند متا و Google استفاده میشود، میتوان از آن برای ایجاد یک شبیهسازی دیجیتالی از یک شخص استفاده کرد که برای تقلید از انتخابهایی که میخواهید انجام میدهید، افزایش ارتباط نتایج یا بازاریابی استفاده شود. کمپین هایی که به قیمت حفظ حریم خصوصی شخصی انجام می شود.
تصویر ویژه: igor kisselev/Shutterstock