دنیای تبلیغات پرداخت به ازای کلیک به ترافیک برای اجرای آن بستگی دارد. اما تقریباً تا زمانی که تبلیغات PPC وجود داشته است، رباتهایی برای «کلیک کردن» روی آنها و بازی کردن سیستم وجود داشته است.
یک راز آشکار، این مشکل بسیار گستردهتر از آن چیزی است که بسیاری از بازاریابان دیجیتال ممکن است تصور کنند، با برخی از تخمینها ادعا میشود که کاربران جعلی تقریباً ۴۰٪ از کل ترافیک وب.
کلاهبرداری PPC یک تجارت بزرگ است
یک مطالعه توسط دانشگاه بالتیمور تقلب در تبلیغات تخمین زده شده تنها در سال ۲۰۲۰ ۳۵ میلیارد دلار برای مشاغل در سطح جهان هزینه دارد.
یکی از رایجترین روشهای انجام آن از طریق کلاهبرداری PPC است، که در آن صاحبان وبسایت از کلیککننده خودکار یا ربات کلیک برای تمرکز بر Google Display، YouTube، یا تبلیغات متنی واکنشگرا در سایت خود استفاده میکنند.
اگر این کلیکها تقلبی تشخیص داده نمیشوند، و اغلب نیستند، کلاهبردار مبلغ پرداختی را برای هر کلیک از تبلیغکننده دریافت میکند. این نه تنها به طور کاذب عملکرد تبلیغات را افزایش می دهد، بلکه پول بودجه تبلیغات دیجیتال تبلیغ کنندگان را برای ترافیک ناموجود کاهش می دهد.
واکنشپذیری، ترس از افت عملکرد، خجالت ممکن است تکثیر رباتها را تسهیل کند
Google فناوری شناسایی و مسدود کردن ترافیک ربات ها را دارد. با استفاده از فیلتر خودکار موتور جستجو در Google Analytics، کاربران میتوانند به آن دستور دهند که «همه بازدیدها را از رباتها و عنکبوتهای شناخته شده حذف کند».
اما این سوال را ایجاد می کند: چرا گوگل به طور پیش فرض ربات های کلیکی را مسدود نمی کند؟ ناشر که خواست ناشناس بماند این نظر را ارائه کرد:
«Google سابقه طولانی در واکنشپذیری و عدم فعال بودن در برابر کلیکهای جعلی دارد. Google در واکنش به طرحهایی که توسط ناشران برای بهرهبرداری از پلتفرم تبلیغاتی ایجاد شدهاند، قوانینی را علیه کلیکهای جعلی ایجاد کرد.
به عنوان مثال، تا زمانی که ممنوع شد، ناشران میتوانستند تبلیغات خود را با رنگها و فونتهایی که باعث میشد با طرحبندی صفحه وب ترکیب شود، تفاوت بین محتوای تبلیغاتی و محتوای معمولی را محو کند و در نتیجه نرخ کلیک تا ۵۰ را افزایش دهد. % و درآمد به ناشر پرداخت شد، به این معنی که مبلغی از آگهیدهنده دریافت شد.
یک مثال دیگر از واکنشپذیری Google این است که در روزهای اولیه شخصی وجود داشت که بهخاطر رباتهای کلیکیاش شناخته میشد که با افراد برای اشتراک درآمد کلیکهای تبلیغاتی شریک بود. این شخص برای مدتی طولانی از این کار دور شد.”
این رویکرد واکنشی باعث شده است تا Google در تلاش باشد تا با ایجاد رباتهای کلیکی، استراتژیها و راهحلهای جدیدی را توسعه دهد. در حال حاضر، به دلیل خطمشیهای حفظ حریم خصوصی، محدودیتهای تکنولوژیکی وجود دارد که سرورها را از ردیابی دقیق آنچه که واقعاً توسط مرورگر مشاهده میشود، باز میدارد. سرورها اساساً کور هستند.
در مورد تبلیغکنندگانی که با کلیکهای کاذب کلاهبرداری میشوند، به نظر میرسد که بسیاری علاقهمندترند که تعداد ترافیک خود را به طور مصنوعی بالا نگه دارند یا خجالت میکشند اعتراف کنند که فضای تبلیغاتی را خریداری کردهاند که کلیکهای جعلی ایجاد کرده است.
حسابهای جعلی متهم به شکست معامله توئیتر ماسک
پس از توقف خرید توییتر در ماه مه، ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد کنونی جهان، نگرانی در مورد تعداد حسابهای هرزنامه در پلتفرم رسانههای اجتماعی را به عنوان یک عامل محرک ذکر کرد.
طبق گفته ماسک، توییتر تعداد حسابهای جعلی در این پلتفرم را میلیونها نفر کمتر حساب کرده است، ادعایی که با شهادت پیتر زاتکو، رئیس سابق امنیت توییتر، که پاداشهای اجرایی ادعا شده با شمارههای روزانه کاربران مرتبط است.
تویتر پاسخ داد با سیلی زدن به مدیرعامل تسلا با شکایت، که ادعا می کند کمتر از ۵٪ از تمام حساب های توییتر ربات هستند.
این دعوی قرار است در ۱۷ اکتبر در دادگاه سلطنتی دلاور به دادگاه برود. اگر ماسک ببازد، مجبور خواهد شد توییتر را به قیمت ۴ میلیارد دلار بخرد.
از بودجه تبلیغات خود در برابر ربات های کلیکی محافظت کنید
جلوگیری ۱۰۰٪ از کمپینهای تبلیغاتی شما از رباتها غیرممکن است، اما میتوانید با انجام چند قدم ساده، میزان قرار گرفتن در معرض دید خود را کاهش دهید.
- ۱استثناهای IP را در Google Ads از مزارع کلیک شناخته شده تنظیم کنید.
- هدف تبلیغات خود را به گونه ای تنظیم کنید که مناطق جغرافیایی که تمایل به ایجاد کلیک های جعلی دارند را حذف کنید.
- برای جلوگیری از نمایش آگهی خود در سایتهای جعلی یا مشکوک، فهرستهای حذف مکان ایجاد کنید.
مبارزه با کلاهبرداری کلیک یک فرآیند مداوم است، و اجرای یک فرآیند حذف ممکن است از قبل به عملکرد شما آسیب برساند، اما در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود.
تصویر ویژه: Shutterstock/TarikVision