تهران ، ولیعصر
021-987654

مرورگر شجاع اکنون صفحات AMP گوگل را دور می زند

Brave قصد دارد با ویژگی جدیدی به نام De-AMP، AMP را از مرورگر وب خود خلاص کند، که تضمین می کند کاربران به جای URL های Google، از URL های ناشر بازدید می کنند.

De-AMP به‌طور پیش‌فرض در نسخه ۱.۳۸ مرورگرهای دسکتاپ و اندروید Brave فعال می‌شود و قصد دارد به زودی آن را به iOS بیاورد.

تیم پشتیبان Brave احساس می‌کند که کاربران بدون AMP بهتر خواهند بود و می‌گویند این کار حریم خصوصی آنها را به خطر می‌اندازد و منجر به تجربه بدتری می‌شود.

شجاع در اعلامیه ای بیان می کند:

«AMP به حریم خصوصی، امنیت و تجربه اینترنت کاربران آسیب می‌زند، و به همان اندازه بد، AMP به Google کمک می‌کند تا جهت وب را در انحصار و کنترل بیشتر قرار دهد.»

De-AMP با توقف اجرای AMP HTML و ارسال مستقیم بازدیدکنندگان به صفحات وب ناشر، از کاربران “محافظت” می کند.

در یک پست وبلاگ، Brave ادعاهای خود مبنی بر مضر بودن AMP را توضیح می دهد و توضیح می دهد که چگونه De-AMP مرور وب را ایمن تر می کند.

ویژگی De-AMP Brave چگونه کار می کند

ویژگی جدید Brave به دو روش کلیدی AMP را خنثی می کند:

  • بازنویسی پیوندها و URLها برای جلوگیری از بازدید کاربران از صفحات AMP.
  • پیش از رندر شدن صفحه، کاربران را از صفحات AMP دور کنید و از اجرای کد جلوگیری می‌کند.

De-AMP با اصلاح صفحات واکشی شده‌ای که اغلب به صفحات AMP پیوند می‌خورند، مانند نتایج جستجوی Google، آدرس‌های اینترنتی توهین‌آمیز را در منبع هدف قرار می‌دهد.

این نوع صفحات در مرورگر اصلاح می‌شوند تا همه پیوندهای AMP با URLهای ناشر بازنویسی شوند.

علاوه بر این، Brave هنگام بارگیری صفحات به دنبال نشانه‌گذاری HTML AMP می‌گردد و در صورت شناسایی نشانه‌گذاری AMP، نسخه ناشر URL را بارگیری می‌کند.

یک به‌روزرسانی آینده، ویژگی انحرافی موجود Brave را گسترش می‌دهد تا تشخیص دهد چه زمانی آدرس‌های اینترنتی AMP در شرف بازدید هستند و در عوض به نسخه ناشر صفحه بروید.

چرا AMP مضر است (بر اساس Brave)

استدلال های Brave برای مضر بودن AMP برای کاربران به شرح زیر است:

  • حریم خصوصی: AMP به Google اجازه می‌دهد ببیند که افراد چه صفحاتی را در وب مشاهده می‌کنند و چگونه صفحات با آنها تعامل دارند.
  • امنیت: کاربران فکر می‌کنند زمانی که هنوز تحت کنترل Google هستند با سایت ناشر در حال تعامل هستند.
  • انحصار: با ارائه AMP محتوای وب از سرورهای Google، Brave استدلال می‌کند که انحصار Google در وب را بیشتر می‌کند.
  • قابلیت استفاده: شجاع استدلال می‌کند که AMP در واقع می‌تواند صفحات را کندتر و تعامل با آن‌ها را دشوارتر کند.

خیلی کم خیلی دیر؟

قابل توجه است که Brave تمام تلاش خود را می کند تا صفحات AMP را خنثی کند، اما نمی توان زمان آن را زیر سوال برد.

شیوع AMP در سال‌های اخیر به دلیل تلاش‌های خود Google کاهش یافته است.

به عنوان مثال، Google News اکنون کاربران را به‌جای صفحات AMP مستقیماً به وب‌سایت‌های ناشر می‌فرستد.

چرخه داستانهای برتر در نتایج جستجو، که قبلاً منحصراً AMP بود، اکنون حاوی صفحات معمولی HTML است.

Google حتی برجسته کردن صفحات AMP در نتایج جستجو با نماد رعد و برق ویژه را متوقف کرد.

به عبارت دیگر، اکنون نسبت به سال‌های گذشته شانس کمتری برای کاربران برای ورود به صفحه AMP وجود دارد، که باعث می‌شود به‌روزرسانی زمان‌بندی‌شده بدی به نظر برسد.

اگر هیچ چیز دیگری نباشد، یک میخ دیگر در تابوت برای فناوری صفحه ای است که به نظر می رسد در سرتاسر وب از بین رفته است.


منبع: شجاع

تصویر ویژه: rudall30/Shutterstock

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *