تهران ، ولیعصر
021-987654

آیا استفاده از CDN باعث بهبود رتبه بندی می شود؟

جان مولر، مدافع جستجوی Google، در یک ویدیوی ساعات کاری دفتر SEO به سؤالی درباره اینکه آیا CDN می‌تواند رتبه‌بندی را بهبود بخشد، پاسخ داد.

مولر با پاسخی عمیق پاسخ داد که در مورد سرعت صفحه، خزیدن و همچنین به SEO پرداخته بود.

شبکه تحویل محتوا (CDN)

شبکه تحویل محتوا، (CDN) سرویسی است که یک شبکه جهانی از سرورها را ارائه می‌کند که تحویل صفحات وب را با ارائه خدمات از سروری که نزدیک به بازدیدکننده سایت است که سعی در دسترسی به یک صفحه وب دارد، سرعت می‌بخشد.

هر چه سرور به بازدیدکننده وب‌سایت نزدیک‌تر باشد، صفحه وب برای دسترسی به آن بازدیدکننده به «پرش» کمتری در اینترنت نیاز دارد.

این بدان معناست که یک CDN می تواند به طور قابل توجهی سرعت صفحه وب را بهبود بخشد.

آیا CDN به رتبه بندی جستجو کمک می کند؟

فردی که از Google سؤال می‌پرسد می‌خواست بداند آیا استفاده از CDN در مقایسه با میزبانی سرور سنتی مزایای رتبه‌بندی دارد یا خیر.

سؤال پرسیده شده:

“آیا قرار دادن یک وب سایت در پشت CDN باعث بهبود رتبه بندی می شود؟

ما اکثر ترافیک خود را از یک کشور خاص دریافت می کنیم. ما وب سایت خود را روی سروری واقع در آن کشور میزبانی کردیم.

آیا پیشنهاد می‌کنید کل وب‌سایت ما را پشت یک CDN قرار دهیم تا سرعت صفحه برای کاربران در سطح جهانی بهبود یابد یا در مورد ما این مورد لازم نیست؟»

CDN و جلوه SEO

مولر پاسخ داد که CDN اثر SEO ندارد.

مولر پاسخ داد:

“بنابراین، بدیهی است که می توانید بسیاری از این کارها را انجام دهید.

فکر نمی‌کنم در مورد سئو تأثیر زیادی روی Google داشته باشد.

اگرچه مولر می‌گوید که فکر نمی‌کند تأثیر زیادی داشته باشد، او به این نقطه بازگشته و آن را روشن می‌کند.

مولر پاسخ خود را ادامه داد:

«تنها تأثیری که می‌توانم تصور کنم ممکن است اتفاقی بیفتد، چیزی است که کاربران در نهایت می‌بینند.

و همانطور که اشاره کردید، اگر اکثر کاربران شما در حال حاضر یک وب سایت بسیار سریع می بینند زیرا سرور شما در آنجا قرار دارد، به نوعی کار درست را انجام می دهید.

اما مسلماً، اگر کاربران در مکان‌های دیگر نتیجه بسیار آهسته‌ای می‌بینند، زیرا شاید ارتباط با کشور شما چندان عالی نباشد، در این صورت ممکن است فرصت‌هایی برای بهبود آن داشته باشید.

و می‌توانید آن را به‌عنوان یک فرصت در نظر بگیرید، به این معنا که، البته اگر وب‌سایت شما برای سایر کاربران واقعاً کند باشد، به ندرت شروع به بازدید از وب‌سایت شما می‌کنند، زیرا رسیدن به آنجا واقعاً آزاردهنده است.

در حالی که اگر وب سایت شما برای سایر کاربران بسیار سریع است، حداقل آنها فرصتی برای دیدن یک وب سایت سریع معقول دارند که می تواند وب سایت شما باشد.

بنابراین از این منظر، اگر کاری وجود دارد که می‌توانید برای بهبود اوضاع در سطح جهانی برای وب‌سایت خود انجام دهید، فکر می‌کنم این ایده خوبی است.

من فکر نمی‌کنم مهم باشد.”

CDN و تأثیر بر خزیدن

مولر به موضوع SEO بازگشت و این بار به موضوع خزیدن و مزایای CDN پرداخت.

مولر پاسخ خود را ادامه داد:

“این چیزی نیست که از نظر سئو مهم باشد، زیرا گوگل باید آن را خیلی سریع و یا هر چیزی شبیه به آن ببیند.

اما این کاری است که می توانید انجام دهید تا به نوعی وب سایت خود را از کشور فعلی خود بگذرانید.

شاید یک چیز را باید روشن کنم، اگر خزیدن Google واقعاً بسیار کند است، پس مطمئناً این می تواند بر میزان خزیدن و ایندکس کردن ما از وب سایت تأثیر بگذارد.

بنابراین این می تواند جنبه ای برای بررسی باشد.

بیشتر وب‌سایت‌هایی که من به آنها نگاه کرده‌ام، در مورد هیچ وب‌سایتی که میلیون‌ها و میلیون‌ها صفحه بزرگ ندارد، واقعاً این مشکل را ندیده‌ام.

بنابراین از این منظر، می‌توانید سرعت خزیدن Google در کنسول جستجو را در آمار خزیدن دوباره بررسی کنید.

و اگر معقول به نظر می رسد، حتی اگر خیلی سریع نباشد، من واقعاً نگران آن نیستم.”

یک وب سرور کند یا ضعیف، به ویژه در محیط سرور مشترک، ممکن است نتواند از خزیدن سنگین توسط ربات ها، چه قانونی و چه مخرب، استفاده کند.

این نوع وضعیت در سرور مشترک ممکن است منجر به تسلیم شدن سرور شود و با ۵۰۰ کد پاسخ سرور پاسخ دهد زیرا سرور قادر به ارائه صفحات وب درخواستی نیست.

من این اتفاق را در سرور مشترکی دیده‌ام که میزبان توصیه می‌کند به یک محیط سرور اختصاصی یا مجازی ارتقا دهید.

یک CDN با ارائه صفحات وب از CDN و نه سروری که صفحات واقعی در آن میزبانی می شوند، اثرات یک سرور اشتراکی کند را کاهش می دهد.

CDN و رتبه بندی گوگل

پاسخ مولر نشان می‌دهد که استفاده از CDN هیچ نوع اثر SEO ندارد.

او گفت که مشکل در خزیدن یک سایت یک مشکل رایج نیست (خارج از سایت های بزرگ با “میلیون ها و میلیون ها صفحه”).

به گفته مولر، دلایل خوبی برای استفاده از CDN وجود دارد، اما مزیت SEO یکی از آنها نیست.


نقل قول:

مشاهده پاسخ مولر به سوال درباره اثر سئو و استفاده از CDN

ویدئو در ساعت ۲:۵۰ دقیقه

تصویر ویژه: اسکرین شات از YouTube.com/GoogleSearchCentral، ژوئن ۲۰۲۲. 

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *