در نامه ای سرگشاده که در ۵ ژوئیه ۲۰۲۲ منتشر شد، این سه مدیر ارشد موتور جستجو ۱۰ اصل را بیان کردند تا کاربران اینترنت بتوانند موتور جستجوی پیش فرض خود را به طور موثر تغییر دهند.
این نسخه با عنوان «۱۰ اصل برای صفحهنمایش انتخاب منصفانه و مکانیسمهای تعویض مؤثر» در همان روزی منتشر میشود که پارلمان اروپا قانون خدمات دیجیتال (DSA).
این توافقنامه سیاسی پیشگامانه با هدف حمایت از مصرف کنندگان با ایجاد استانداردی جدید برای مسئول دانستن پلتفرم های آنلاین غالب یا دروازه بان ها در قبال محتوای غیرقانونی و مضر است. شرکت هایی که به عنوان دروازه بان تعیین شده اند عبارتند از Google، Meta، و Twitter.
انتخاب منصفانه به دنبال جدا شدن از پیش فرض های دروازه بان است
نامه امضا شده توسط گابریل واینبرگ، مدیر عامل DuckDuckGo، کریستین کرول، مدیر عامل Ecosia، و کورین لژبوویچ، رئیس Qwant، خواستار مجموعه ای از ۱۰ اصل “عقل عمومی” است که تجربه کاربر آنلاین را بهبود می بخشد.
مدیران در نامه بیان می کنند:
«صفحههای انتخابی و مکانیسمهای سوئیچینگ مؤثر ابزارهای مهمی هستند که به کاربران قدرت میدهند و رقابت را در بازارهای موتورهای جستجو و مرورگرها امکانپذیر میسازند. بدون پایبندی دقیق به قوانین و اصول روشن برای صفحه نمایش های انتخاب منصفانه و مکانیسم های تعویض موثر، شرکت های دروازه بان می توانند تعهدات قانونی خود را دور بزنند.”
اصول بیان شده نشان می دهد که کاربران باید در هنگام استفاده اولیه از پلتفرم، صفحه انتخابی برای موتورهای جستجو، مرورگرهای وب و دستیاران مجازی داشته باشند. آنها همچنین خواستار ارائه این صفحهها به صورت دورهای هستند، در هر زمانی که «کاربران در فکر تغییر سرویسهای اصلی هستند و بهروزرسانیهای اصلی نرمافزار میتوانند جستجوی کنترلشده توسط دروازهبان و تنظیمات پیشفرض مرورگر را بازنشانی یا تحت تأثیر قرار دهند».
همچنین تاکید شده است که سرویسهای سوئیچینگ باید در نقاط دسترسی اعمال شوند، بهطور برجسته بهعنوان تنظیمات سطح بالا نمایش داده شوند و رایگان باشند.
پذیرش میتواند سهم بازار Google را کاهش دهد
در صورت اتخاذ این اصول، ممکن است شرکتهای امضاکننده و سایر موتورهای جستجو مدعی سهم مهمتری از بازار موتورهای جستجو شوند. Google در حال حاضر بیش از ۹۰٪ از کل جستجوهای اینترنتیرا به خود اختصاص داده است. > در سراسر جهان.
این میتواند اثرات موجدار در صنایع بهینهسازی موتور جستجو و بازاریابی دیجیتال داشته باشد، زیرا تاکتیکهای بهینهسازی باید برای این الگوریتمهای دیگر تنظیم شوند.
با این حال، یکی از شروط DSA اعمال افزایش شفافیت در پلتفرمهای آنلاین است، از جمله آشکار کردن نحوه عملکرد الگوریتمها برای توصیهها. هدف ایجاد زمینه بازی برابرتر بین دروازه بانان و شرکت های کوچکتر است.
علاوه بر این، از آنجایی که سه امضاکننده، همراه با سایر موتورهای جستجوی کوچکتر، دادههای شخصی کاربران را جمعآوری نمیکنند، بازاریابان دیجیتال باید ابزارهای دیگری را برای هدفیابی تبلیغات نمایشی، PPC و سایر کمپینهایی که به دادههای Google متکی هستند، بیابند.
منبع: DuckDuckGo
تصویر ویژه: VectorMine/Shutterstock