اریک اشمیت، مدیر عامل سابق Google، جزئیاتی را درباره فرآیند بررسی “بی رحمانه” که کارمندان هنگام ارائه ایده برای محصولات جدید باید طی می کردند، به اشتراک می گذارد.
در طول یک جلسه پرسش و پاسخ در کنفرانس Collision در تورنتو، از اشمیت در مورد رویکردش برای پیشبینی آینده و اینکه آیا از رویکرد پایین به بالا یا از بالا به پایین استفاده میکند، سؤال شد.
Collision کنفرانسی است که برای استارتآپها و سرمایهگذاران طراحی شده است، بنابراین سؤالات پرسیده شده همه در این حوزه بودند.
یک سوال باعث شد تا اشمیت نکات جالبی را در مورد Google و آنچه لازم بود تا زمانی که او مدیر عامل بود برای کارمندان به اجرا درآورد ایده های خود را مطرح کند.
Google ارائه زمان برای کار در پروژه های جانبی را به عنوان یک مزیت کارمند – معروف به پروژه ۲۰٪، رایج کرد. تعدادی از آن پروژه ها به محصولات برتر مانند Gmail، AdSense و Google News تبدیل شدند.
اشمیت رویکرد خود را برای مدیریت پروژه ۲۰% و تفاوت آن با نحوه توضیح او در حین کار برای Google را فاش کرد.
Schmidt On Google’s 20% Project
اشمیت در پاسخ به سؤالی درباره پیشبینی، درباره رویکردی که او و بنیانگذارانش لری پیج و سرگی برین در زمان حضورش در Google اتخاذ کردند، صحبت کرد.
بهطور عمومی، اشمیت همیشه بیان میکرد که گوگل برای مدیریت پروژه ۲۰ درصدی، رویکردی از پایین به بالا در پیش گرفته است. به این معنی که این یک تلاش مشترک برای تصمیمگیری در مورد اینکه چه گامهایی با ایدههای محصول جدید برداریم بود.
با این حال، اشمیت در Collision میگوید که رهبران شرکت بیش از آنچه قبلاً گفته شد درگیر بودند.
این یک تصمیم تیمی نبود که به پروژه ها اجازه می داد به سطح بعدی پیشرفت کنند. این تصمیم از طریق یک فرآیند بازبینی “بی رحمانه” از سوی مدیریت تعیین شد.
«وقتی Google را اجرا می کردم، همیشه توضیح می دادم که چگونه این کار را انجام دادیم. کاملا از پایین به بالا بود. شما ۲۰ درصد زمان داشتید که تیم ها می توانستند جمع شوند و مردم می توانستند علاقه خود را دنبال کنند. اینها افراد باهوشی بودند، بالاترین استعدادها.
بقیه داستان را به شما نمی گویم – و بقیه این است که لری [پیج]، سرگی [برین] و من این چیزها را مرور می کردیم، و این نقدها بی رحمانه بودند.
آیا این ایده ها به اندازه کافی خوب هستند؟
آیا می توانیم آنها را تامین کنیم؟
آیا آنها قرار است کار کنند؟
آیا آنها قصد دارند مقیاس شوند؟
آیا آنها قانونی هستند؟برای ایجاد یک فرهنگ نوآوری سیستمی، که فکر میکنم ما در اینجا درباره آن صحبت میکنیم، باید هم از پایین به بالا و هم از بالا به پایین استفاده کنید.”
اشمیت مزایای ترکیب تصمیمگیری از پایین به بالا و از بالا به پایین را توضیح میدهد و میگوید که هر دو برای موفقیت در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده لازم هستند.
«پایین به بالا جایی است که ایدههای خلاقانه از آن سرچشمه میگیرند و از بالا به پایین تصمیمگیری را سازماندهی و نظاممند میکنند. اگر هر دو را انجام دهید، در ۱۰-۲۰ سال آینده برنده بزرگی خواهید شد.
اگر کمی از آن را انجام دهید، درست انجام می دهید. شما “یکی از” شرکت ها خواهید بود. شرکتهای بزرگ میتوانند چیزی را اختراع کنند و سپس آن را سیستمبندی کنند، و سپس منظم کنند، و سپس آن را مقیاسبندی کنند.»
انتقاد کارکنان از پروژه ۲۰%
بیانیه اشمیت در Collision مطابق با آنچه کارمندان Google در گذشته در مورد این پروژه گفته بودند است.
در سال ۲۰۱۰، یکی از کارمندان Google موضوعی را در Quora منتشر کرد و گفت که این پروژه به دلیل سطوح مختلف تأیید مورد نیاز برای راهاندازی هر چیزی، «ناکارآمد» است.
«مقدار عظیمی از سربار در راه اندازی هر چیزی وجود دارد. تعداد تاییدیه های مورد نیاز (چه فنی و چه محصول) برای کوچکترین راه اندازی ها بسیار زیاد است. به عنوان مثال، شما باید خدمات خود را از روز اول در چندین مرکز داده به صورت زنده در اختیار داشته باشید، زیرا Google تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده بسیار مکرری دارد. ابزارهایی برای کمک به شما وجود دارد، اما شما باید کارهای زیادی را انجام دهید.”
اطلاعات بیشتر درباره پروژه ۲۰% Google
پروژه ۲۰% Google قبل از اینکه شرکت در سال ۲۰۰۴ عمومی شود، برقرار بود و در سال ۲۰۱۳ متوقف شد.
یک کارمند سابق Google مرگ خط مشی ۲۰ درصدی نحوه اجرای آن توسط مدیریت را مقصر دانست و به وسواس کارایی و بهره وری اشاره کرد. باز هم، این با بیانیه اشمیت در Collision مطابقت دارد.
در سال ۲۰۱۶، گوگل مفهوم ۲۰% زمان پروژه خود را در قالب منطقه ۱۲۰ احیا کرد. دستگاه جوجه کشی اگرچه بیش از ۵۰ پروژه ایجاد کرد، اما هیچ کدام به سطح موفقیت Gmail و AdSense نرسیدند.
در اواخر سال ۲۰۲۱، Google منطقه ۱۲۰ را تحت یک بخش جدید به نام Google Labs سازماندهی کرد که ابتکارات AR و VR Google را نیز در خود جای داده است.