تهران ، ولیعصر
021-987654

انتقاد گوگل از “مالیات لینک” پیشنهادی کانادا

Google مخالف قانون پیشنهادی دولت کانادا است که موتور جستجو را مجبور می‌کند برای فهرست کردن محتوا به ناشران پول پرداخت کند.

قانون پیشنهادی خبر آنلاین کانادا، شرکت‌های فناوری را وادار می‌کند تا با سازمان‌های خبری برای محتوایی که در پلتفرم‌هایشان ظاهر می‌شود، مذاکره کنند.

بر اساس قانونی که سال گذشته در استرالیا معرفی شد الگوبرداری شده است. اگر این لایحه تصویب شود و به قانون تبدیل شود، می‌تواند کشورهای بیشتری را تشویق به اتخاذ رویکرد مشابه کند.

سابرینا گرمیا، نایب رئیس و مدیر عامل Google Canada، پیشنهاد قانون اخبار آنلاین را در یک پست وبلاگ انتخاب کرد.

موضوع اصلی اختلاف Google «مالیات پیوند» ذکر شده است، که شرکت جستجو ادعا می کند که صنعت اخبار را بدتر می کند.

در عصری که اتاق‌های خبر به دلیل کاهش سود به طور فزاینده‌ای مجبور به تعطیل شدن می‌شوند، جریان درآمدی از Google می‌تواند به حفظ ناشران بیشتر در تجارت کمک کند.

پس چرا چیز بدی است؟

Google استدلال می‌کند که این پیشنهاد به وضوح مشخص نمی‌کند که چه چیزی به عنوان یک سازمان خبری واجد شرایط است. این می‌تواند منجر به دریافت پاداش به ناشران «بی‌لایق» شود.

علاوه بر این، قانون اخبار آنلاین از جریمه کردن یا ارجحیت دادن به سازمان‌های خبری که با آنها به توافق رسیده‌اند، شرکت‌های فناوری را باز می‌دارد.

به عبارت دیگر، توانایی Google برای رتبه‌بندی نتایج جستجو برای اخبار محدود خواهد بود.

آنچه در استرالیا آغاز شد، راه خود را به کانادا باز کرده است و ممکن است در آینده به کشور شما بیاید. در اینجا بیشتر در مورد اینکه چگونه مالیات بر پیوند می تواند نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار دهد.

مالیات پیوند چیست؟

Google پولی را که ممکن است برای پرداخت به سازمان‌های خبری کانادا داشته باشد با مالیات تحمیلی دولت برابری می‌کند.

این «مالیات» به دولت پرداخت نمی‌شود، اما هر بار که Google جستجوگری را به محتوای آن‌ها پیوند می‌دهد، به ناشران پرداخت می‌شود.

سازمان‌های خبری تا زمانی که به طور منظم دو یا چند روزنامه‌نگار در کانادا استخدام کنند، واجد شرایط دریافت غرامت خواهند بود.

تعریف گسترده برای کسب‌وکارهای خبری واجد شرایط می‌تواند Google و سایر شرکت‌های فناوری را مجبور کند به ناشرانی که استانداردهای اولیه روزنامه‌نگاری را رعایت نمی‌کنند، غرامت بپردازند.

مثلاً، رسانه‌هایی که به طور عمدی اطلاعات نادرست را منتشر می‌کنند، در صورتی که معیارهای ساده داشتن دو روزنامه‌نگار کانادایی در لیست حقوق و دستمزد را داشته باشند، ممکن است از مالیات پیوند بهره مند شوند.

همانطور که امروز نوشته شده است، قانون اخبار آنلاین پیشنهادی Google را از دادن هر نوع اولویتی به ناشرانی که با آنها قرارداد منعقد می کند، باز می دارد.

این بدان معناست که Google نمی‌تواند صفحات وب آن ناشران را نسبت به سایرین رتبه‌بندی کند، حتی اگر کیفیت بالاتر یا مرتبط‌تر با جستار جستجوگر باشد.

مشکلات احتمالی ناشی از مالیات پیوند

Google ادعا می‌کند که مالیات بر پیوند، نتایج جستجو را برای همه «شکن» می‌کند.

مشکل این نیست که Google مجبور به پرداخت به ناشران می‌شود، بلکه بیشتر در مورد انواع ناشران است که ممکن است در نهایت پول دریافت کنند.

از لحاظ فنی، ناشری که تئوری‌های توطئه درباره رویدادهای جاری را عرضه می‌کند، در صورتی که حداقل دو نویسنده از کانادا را استخدام کند، می‌تواند واجد شرایط دریافت غرامت باشد.

علاوه بر آن، گوگل نمی تواند آن ناشران را در نتایج جستجوی کانادا پایین بیاورد. قانون اخبار آنلاین تصریح می‌کند که ناشرانی که از Google پرداخت می‌کنند نمی‌توانند جریمه شوند یا رفتار ترجیحی دریافت کنند.

اگر این لایحه همانطور که امروز وجود دارد تصویب شود، در واقع روشی را که Google برای عملکرد طراحی شده است، زیر پا می گذارد.

در درازمدت، این پتانسیل را دارد که سابقه خطرناکی برای قوانینی ایجاد کند که کشورهای دیگر می‌توانند بر Google تحمیل کنند.

این لایحه در حال حاضر توسط مجلس عوام کانادا در دست بررسی است. گوگل می گوید که قصد دارد در هفته های آینده با دولت کانادا همکاری کند تا این قانون را اصلاح کند.


منابع: دولت کانادا، Google، The Globe And Mail

تصویر ویژه: Vitalii Stock/Shutterstock

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *