راهنمای جدیدی برای سیستمهای رتبهبندی Google شما را در مورد سیستمهایی که Google برای رتبهبندی نتایج جستجو استفاده میکند و کدامها بازنشسته شدهاند، آگاه میسازد.
علاوه بر این، Google اصطلاحات جدیدی را در آخرین راهنمای خود معرفی میکند که بین رتبهبندی «سیستمها» و رتبهبندی «بهروزرسانیها» تمایز قائل میشود.
یک سیستم، مانند RankBrain، دائماً در پسزمینه در حال اجرا است. از سوی دیگر، یک بهروزرسانی به تغییر یکباره سیستمهای رتبهبندی اشاره دارد.
به عنوان مثال، وقتی Google نتایج جستجو را ارائه میدهد، سیستم محتوای مفید همیشه در پسزمینه اجرا میشود، اگرچه میتواند بهروزرسانیها را برای بهبود عملکرد آن دریافت کند.
>
بهروزرسانیهای الگوریتم اصلی و بهروزرسانیهای هرزنامه نمونههای دیگری از تغییرات یکباره در سیستمهای رتبهبندی هستند.
اکنون که با اصطلاحات جدید Google در یک صفحه قرار داریم، بیایید به نکات برجسته در راهنمای Google برای سیستم های رتبه بندی نگاه کنیم.
سیستمهای رتبهبندی کنونی Google
در اینجا فهرستی از سیستمهای رتبهبندی Google که در حال حاضر فعال هستند، به ترتیب حروف الفبا آمده است.
- BERT: مخفف Representations Encoder Bidirectional from Transformers، BERT به Googe اجازه می دهد تا بفهمد چگونه ترکیب کلمات می تواند معانی و مقاصد مختلف را بیان کند.
- سیستمهای اطلاعات بحران: Google سیستمهایی را برای ارائه مجموعههای خاصی از اطلاعات در مواقع بحران، مانند هشدارهای SOS هنگام جستجوی بلایای طبیعی، در اختیار دارد.
- سیستم های تکراری: هدف سیستم های جستجوی Google جلوگیری از ارائه صفحات وب تکراری یا تقریباً تکراری است.
- سیستم دامنه تطابق دقیق: سیستمی که تضمین میکند Google اعتبار زیادی به وبسایتهایی با نام دامنهای که دقیقاً با یک جستجو مطابقت دارند نمیدهد.
- سیستمهای تازهسازی: سیستمی که برای نمایش محتوای تازهتر برای پرسشهایی که مورد انتظار است طراحی شده است
- سیستم محتوای مفید: سیستمی طراحی شده برای اطمینان از دیدن بهتر محتوای اصلی و مفید به جای محتوایی که عمدتاً برای به دست آوردن ترافیک موتورهای جستجو ساخته شده است.
- سیستمهای تجزیه و تحلیل پیوند و رتبه صفحه: سیستمهایی که تعیین میکنند صفحات مربوط به چه مواردی هستند و بر اساس نحوه پیوند صفحات به یکدیگر، کدام یک ممکن است در پاسخ به یک پرس و جو بسیار مفید باشد.
- سیستمهای خبری محلی: سیستمی که منابع خبری محلی را در صورت مرتبط بودن با جستار نشان میدهد.
- MUM: مخفف Multitask Unified Model، MUM، یک سیستم هوش مصنوعی است که قادر به درک و تولید زبان است. فراخوانهای قطعه برجسته را بهبود میبخشد و برای رتبهبندی عمومی استفاده نمیشود.
- تطابق عصبی: سیستمی که به Google کمک میکند تا بازنمایی مفاهیم در جستارها و صفحات را بفهمد و آنها را با یکدیگر مطابقت دهد.
- سیستمهای محتوای اصلی: سیستمی برای اطمینان از اینکه Google محتوای اصلی را بهطور برجسته در نتایج جستجو، از جمله گزارشهای اصلی، جلوتر از کسانی که صرفاً به آن استناد میکنند نشان میدهد.
- سیستمهای تنزل مبتنی بر حذف: سیستمهایی که وبسایتهایی را با حجم بالایی از درخواستهای حذف محتوا تنزل میدهند.
- سیستم تجربه صفحه: سیستمی که معیارهای مختلفی را برای تعیین اینکه آیا یک صفحه وب تجربه کاربری خوبی ارائه میدهد یا نه، ارزیابی میکند.
- سیستم رتبهبندی پاساژ: یک سیستم هوش مصنوعی که Google از آن برای شناسایی بخشها یا «معابر» یک صفحه وب استفاده میکند تا درک بهتری از ارتباط یک صفحه با جستجو داشته باشد.
- سیستم بررسی محصول: سیستمی که به بررسیهای محصول با کیفیت بالا که توسط نویسندگان خبره نوشته شدهاند، با تجزیه و تحلیل دقیق و تحقیقات اصلی پاداش میدهد.
- RankBrain: سیستم هوش مصنوعی که به Google کمک میکند بفهمد کلمات چگونه با مفاهیم مرتبط هستند. به Google اجازه میدهد نتایجی را که حاوی کلمات دقیق استفادهشده در جستار نیستند، برگرداند.
- سیستمهای اطلاعاتی قابل اعتماد: Google سیستمهای متعددی برای نشان دادن اطلاعات قابل اعتماد دارد، مانند بالا بردن صفحات معتبر، کاهش محتوای با کیفیت پایین، و پاداش دادن به روزنامهنگاری با کیفیت.
- سیستم تنوع سایت: سیستمی که Google را از نمایش بیش از دو صفحه وب از یک سایت در نتایج برتر باز می دارد.
- سیستمهای تشخیص هرزنامه: سیستمی که با محتوا و رفتارهایی سر و کار دارد که خطمشیهای هرزنامه Google را نقض میکند.
مرتبط: عصر جدید جستجوی گوگل: معنی آن برای سئو
سیستمهای رتبهبندی Google بازنشسته
سیستم های زیر برای اهداف تاریخی ذکر شده اند. اینها در سیستمهای دیگر ادغام شدهاند یا بخشی از سیستم رتبهبندی اصلی Google شدهاند.
- مرغ مگس خوار: پیشرفت قابل توجهی در سیستم های رتبه بندی گوگل که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. به گفته گوگل، سیستم ها از آن زمان تاکنون تکامل یافته اند.
- سیستم رتبه بندی مناسب برای موبایل: سیستمی که محتوای بهتر ارائه شده در دستگاه های تلفن همراه را ترجیح می دهد. از آن زمان در سیستم تجربه صفحه Google گنجانده شده است.
- سیستم سرعت صفحه: سیستمی که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و محتوایی را که به سرعت در دستگاههای تلفن همراه بارگیری میشد، ترجیح میداد. از آن زمان به بعد در سیستم تجربه صفحه Google گنجانده شده است.
- سیستم پاندا: سیستمی که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و محتوای با کیفیت و اصلی را ترجیح می داد. در سال ۲۰۱۵ بخشی از سیستم های اصلی رتبه بندی گوگل شد.
- سیستم پنگوئن: سیستمی که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد که وبسایتهایی را با روشهای ایجاد پیوند هرزنامه کاهش میداد.
- سیستم سایتهای امن: سیستمی که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و وبسایتهایی را ترجیح میداد که با HTTPS ایمن شوند. از آن زمان به بعد بخشی از سیستم تجربه صفحه Google است.
منبع: Google
تصویر ویژه: Koshiro K/Shutterstock