امیر دانشی پور | آموزش سئو و دیجیتال مارکتینگ

گوگل: امروزه پیوندها تاثیر کمتری نسبت به گذشته دارند

در یک ویدیوی ساعات اداری SEO Google، یک کارمند Google به سؤالی درباره بک لینک و رتبه بندی و ارائه این واقعیت جالب بک لینک ها نسبت به گذشته تاثیر کمتری به عنوان سیگنال رتبه بندی دارند.

سیگنال رتبه بندی بک لینک ها

پیوندها و سیگنال‌های متنی لنگر، گوگل را در زمان معرفی موتور جستجوی بهتری نسبت به رقبا تبدیل کردند.

سئو در ابتدا در مورد بهینه سازی عناوین، سرفصل ها و محتوا با کلمات کلیدی بود.

بعد از اینکه Google مهم شد، متوجه شد که پیوندها کلید رتبه بندی بهتر هستند.

صنایع کامل برای خدمات رسانی به نیاز به پیوندها، مانند فهرست راهنماهای وب و کارگزاران فروش پیوند، افزایش یافتند.

تکنیک‌های مختلف لینک‌سازی نیز مانند پیوند متقابل، هرزنامه نظرات، هرزنامه انجمن و غیره به وجود آمدند.

Google تا حد زیادی در جنگ علیه هرزنامه لینک شکست خورد. نقطه عطف سال ۲۰۱۲ با معرفی الگوریتم پنگوئن و همچنین به روز رسانی های دیگر در زیرساخت گوگل (مرغ مگس خوار) بود که به گوگل اجازه داد تا مقادیر زیادی از عملکردهای رتبه بندی مرتبط با پیوند را انجام دهد.

امروز ما در نقطه‌ای هستیم که Google می‌تواند پیوندها را به گونه‌ای رتبه‌بندی کند که پیوندهای با کیفیت پایین کنار گذاشته شوند.

پیوندها همچنان یک عامل مهم رتبه‌بندی هستند، اما اینکه امروزه پیوندها چقدر تأثیر دارند، یک راز باقی مانده است.

جان مولر اخیراً حدس می‌زند که پیوندها ممکن است نقش کاهشی در رتبه‌بندی بازی کنند و گفت:

“…این چیزی است که من تصور می کنم، با گذشت زمان، وزن پیوندها در یک نقطه اندکی کاهش می یابد زیرا ما می توانیم کمی بهتر بفهمیم که چگونه محتوا در چارچوب متن قرار می گیرد. کل وب.”

پیوندهای برگشتی امروزه تاثیر کمتری دارند

شنیدن اینکه یکی از کارمندان Google می گوید که امروزه پیوندها تأثیر کمتری دارند، جالب است، زیرا فهمیده شد که کاهش اهمیت چیزی در آینده است.

اما شاید نکته کلیدی که باید در نظر داشت این است که قدرت سیگنال پیوند با زمانی که Google برای اولین بار شروع به کار کرد مقایسه می شود.

نکته در مورد پیوندها از یک سوال در مورد اینکه چرا گوگل همچنان از بک لینک ها استفاده می کند و آیا کمپین های لینک بیلدینگ مجاز نیستند به وجود آمد.

سوال این است:

«اگر کمپین های لینک بیلدینگ مجاز نیستند، چرا Google از بک لینک ها به عنوان یک عامل رتبه بندی استفاده می کند؟

چرا Google نمی تواند سایر عوامل رتبه بندی را پیدا کند که به راحتی نمی توان آنها را مانند بک لینک ها دستکاری کرد؟”

پاسخ Google:

«چندین چیز برای باز کردن در اینجا وجود دارد.

اول، بک لینک ها به عنوان یک سیگنال در مقایسه با زمانی که جستجوی Google برای اولین بار سال ها پیش شروع به کار کرد، تأثیر بسیار کمتری دارد.

ما سیگنال‌های رتبه‌بندی قوی داریم، صدها مورد، تا مطمئن شویم که می‌توانیم مرتبط‌ترین و مفیدترین نتایج را برای همه جستارها رتبه‌بندی کنیم.”

این قطعاً درست است، پیوندها امروزه نسبت به زمانی که Google برای اولین بار شروع به کار کرد، تأثیر بسیار کمتری دارند، عمدتاً به این دلیل که انواع کمتری از پیوندها (مانند پیوندهای دایرکتوری، پیوندهای پولی) توانایی تأثیرگذاری بر رتبه بندی جستجو را دارند.

معلوم نیست که آیا کارمند Google به چیزی بیشتر از پیوندهایی که هنوز تأثیر دارند ارجاع داده است یا خیر.

کارمند Google ادامه داد:

“دوم، کمپین‌های ایجاد لینک کامل، که اساساً طبق خط‌مشی هرزنامه ما، هرزنامه پیوند هستند.

ما الگوریتم‌های زیادی داریم که می‌توانند پیوندهای غیرطبیعی را در مقیاس شناسایی کرده و آنها را باطل کنند.

این بدان معناست که هرزنامه‌نویس‌ها یا سئوکارانی که برای لینک‌ها پول خرج می‌کنند، واقعاً راهی ندارند که بدانند آیا پولی که برای لینک‌سازی خرج کرده‌اند واقعاً ارزشش را دارد یا نه، زیرا واقعاً این احتمال وجود دارد که آنها فقط پول خود را برای ساختن همه این پیوندهای اسپم تلف می‌کنند. و به محض مشاهده آنها توسط سیستم های ما باطل شده بودند.”

پیوندها و تبلیغ سایت هنوز مهم هستند

پیوندها عملکردی دارند که فراتر از رتبه بندی است. Google صفحات وب را از طریق پیوندها کشف می کند.

اسناد خود Google نه تنها به پیوندهایی اشاره می کند که چگونه گوگل صفحات وب را کشف می کند، بلکه ناشران را تشویق می کند تا سایت های خود را تبلیغ کنند.

اسناد می گوید:

«Google همچنین صفحات را از طریق پیوندهای صفحات دیگر پیدا می کند. بیاموزید که چگونه با تبلیغ سایت خود، افراد را تشویق به کشف سایت خود کنید.

…به احتمال زیاد، تعدادی سایت وجود دارد که زمینه های موضوعی مشابه شما را پوشش می دهد. باز کردن ارتباط با این سایت ها معمولاً سودمند است. موضوعات داغ در محل یا انجمن شما می‌تواند ایده‌های بیشتری را برای محتوا یا ایجاد یک منبع خوب برای جامعه ایجاد کند.”

تعداد پیوندهایی که به یک سایت اشاره می‌کنند همچنان نشان‌دهنده اهمیت یک سایت است.

الگوهای پیوندی که از پیوندهای طبیعی ایجاد می‌شوند به Google کمک می‌کنند تا از طریق گراف پیوند.

پیگیری سوالات

به نظر می‌رسد اظهارات Googles به سؤالات بعدی نیاز دارد.

  • آیا منظور کارمند Google این بود که پیوندهایی که Google برای رتبه بندی استفاده می کند تأثیر کمتری نسبت به گذشته دارند؟
  • درباره کمپین‌های لینک‌سازی که متمرکز بر اطلاع دادن به دیگران در مورد یک سایت و درخواست پیوند هستند، آیا این کمپین‌ها اسپم محسوب می‌شوند؟
  • وقتی کارمند Google به «کمپین‌های پیوند بیلدینگ» اشاره کرد، آیا درباره کمپین‌هایی برای پرداخت هزینه پست‌های مهمان یا درج پیوند در مقالات موجود صحبت می‌کردند؟

پاسخ های داده شده نقطه شروع خوبی هستند، اما این قالب جدید برای ساعات اداری Google به صورت زنده اجرا نمی شود.

این بدان معناست که هیچ راهی برای پرسیدن سؤالات بعدی وجود ندارد، که باعث می شود برخی از پاسخ ها کمتر مفید باشند.

نقل قول

تصویر ویژه توسط Shutterstock/Asier Romero

در ساعت ۶:۰۸ دقیقه به ساعت اداری Google گوش دهید

خروج از نسخه موبایل