تهران ، ولیعصر
021-987654

Mastodon به ۲.۵ میلیون کاربر رسید، بنیانگذار Reddit AMA

از زمانی که ایلان ماسک توییتر را تصاحب کرد، Mastodon، یک پلتفرم رسانه اجتماعی غیرمتمرکز و منبع باز، تعداد کاربران خود را از ۳۰۰ هزار به ۲.۵ میلیون کاربر فعال ماهانه افزایش داده است.

یوگن روچکو، بنیانگذار Mastodon، این نقطه عطف را در یک هدف پست وبلاگ این هفته، که پلتفرم خود را به عنوان یک “جایگزین کاملاً متفاوت:

معرفی می کند.

«در حالی که هیچ کمبودی در پلتفرم‌های جدید و قدیمی رسانه‌های اجتماعی وجود ندارد، این یک رویکرد کاملاً متفاوت برای رسانه‌های اجتماعی است که چیزی را ارائه می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی سنتی نمی‌توانند ارائه دهند. این ممکن است یکی از دلایلی باشد که Mastodon اخیراً در محبوبیت منفجر شده است و از حدوداً جهش کرده است. ۳۰۰ هزار کاربر فعال ماهانه به ۲.۵ میلیون کاربر بین ماه‌های اکتبر تا نوامبر، با تعداد بیشتری از روزنامه‌نگاران، شخصیت‌های سیاسی، نویسندگان، بازیگران و سازمان‌ها در حال جابجایی هستند.»

مالکیت جدید توییتر باعث ایجاد اصطکاک با کاربران می شود و بسیاری را وادار می کند که به دنبال جایگزینی بروند.

نرم‌افزار رایگان و منبع باز Mastodon به هر کسی اجازه می‌دهد همزمان با اتصال به یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز جهانی، یک پلتفرم رسانه اجتماعی را بر روی زیرساخت خود اجرا کند.

محبوبیت ناگهانی Mastodon، که به طور عمومی در سال ۲۰۱۶ راه اندازی شد، منجر به افزایش سوالات و نگرانی های کاربران جدید شده است.

روچکو اخیراً یک AMA در Reddit برای رسیدگی به این نگرانی‌ها برگزار کرد و به ده‌ها سؤال متداول پاسخ داد.

من موضوع را غربال کردم تا برخی از مهم‌ترین نکات، از جمله بسیاری از سوالاتی که از بازاریابان دیده‌ام را بیان کنم.

وضعیت توییتر

سوال: “وقتی برای اولین بار تصمیم به توسعه Mastodon گرفتید، آیا وضعیتی مانند آنچه در توییتر رخ داد را پیش بینی می کردید؟”

روچکو گفت که نسبت به رهبری توییتر بدبین است اما هرگز چنین وضعیتی را پیش بینی نمی کرد:

«برخی از انگیزه‌های اصلی من برای کاوش در رسانه‌های اجتماعی فدرال (در آن زمان شبکه‌های اجتماعی گنو) و در نهایت تصمیم به انجام دیدگاه خودم در مورد آن با Mastodon، عدم اطمینان در مورد رهبری و آینده توییتر بود، بنابراین به نوعی، بله. اما نمی‌خواهم وانمود کنم که فکر می‌کردم در آن زمان چیزی به پروژه من تبدیل می‌شود.»

Mastodon به عنوان یک جایگزین توییتر

سوال: “آیا فکر می‌کنید mastodon بزرگتر از سایر جایگزین‌های توییتر مانند حقیقت اجتماعی خواهد شد؟”

روچکو می‌گوید بله:

“اگر قبلاً اینطور نبوده است، که تقریباً مطمئن هستم که بوده است و همیشه بوده است، بله.”

الگوریتم ها

سوال: «نظر شما در مورد «الگوریتم‌ها» چیست؟ آیا ما تعداد بیشتری از این الگوریتم‌های ساده و شفاف را برای مرتب‌سازی پست خواهیم دید، به عنوان مثال به عنوان یک روش مرتب‌سازی جایگزین در /public/local، /public، و /home؟»

روچکو می‌گوید که احساسات قوی نسبت به الگوریتم‌ها ندارد و متعهد به حفظ یک فید زمان‌شناسی معکوس است:

«من فکر می‌کنم که الگوریتم‌های شخصی‌سازی‌شده مانند توصیه‌های TikTok یا YouTube باید با دقت زیادی مورد بررسی قرار گیرند، زیرا چگونه می‌توانند تعصبات شما را تقویت کنند و شما را در حفره‌های خرگوش توطئه‌ای فرو ببرند. من از هر چیزی که مربوط به یادگیری ماشینی در Mastodon باشد دوری کرده ام. اما من به طور کلی در مورد «الگوریتم‌ها» احساس قوی ندارم، فقط اینکه فید اصلی باید زمان‌بندی معکوس داشته باشد و فقط حاوی محتوایی باشد که تصمیم گرفتید در آنجا قرار دهید.

کاوش صفحه

سوال: «آیا برنامه‌هایی وجود دارد که اجازه می‌دهد «چند بار یک تیکه دلخواه انتخاب شده است» به عنوان معیار مرتب‌سازی استفاده شود؟ اگر نه، چرا تصمیم به عدم استفاده از آن گرفته شد؟»

روچکو می‌گوید صفحه کاوش برای انجام این کار به‌طور پیش‌فرض طراحی شده است:

«پست‌های پرطرفدار در صفحه کاوش بر اساس وبلاگ‌های مجددشان رتبه‌بندی می‌شوند و تعداد موارد دلخواه با کاهشی نسبت به زمانی که پست منتشر شد (مشابه Reddit و HN) رتبه‌بندی می‌شوند.»

فرایند ثبت نام

سوال: «فرایند ثبت نام در Android کمی قدیمی است. چگونه می‌توانید آن را برطرف کنید تا برای کاربرانی که فناوری کمتری دارند در دسترس باشد؟»

روچکو می‌گوید Mastodon در حال طراحی مجدد فرآیند نصب در اندروید است:

«آخرین نسخه بتا ما در Android شامل یک جریان داخلی طراحی شده است. بزرگ‌ترین تفاوت‌ها این است که صفحه شروع اکنون شامل توضیحی درباره سرورها می‌شود، و اینکه صفحه سرور به شما امکان می‌دهد با انتخاب یک سرور عمومی تصادفی به زبان خود، روی Next ضربه بزنید بدون اینکه انتخابی انجام دهید.»

بلوک نقل قول>

پیام های مستقیم

سوال: “من کنجکاو هستم که چرا ویژگی های اساسی تری مانند جداسازی DM از اعلان ها ندارد؟”

روچکو توضیح می‌دهد که Mastodon DM سنتی ندارد، فقط پست‌هایی محدود به کاربران فردی است:

“Mastodon DM های سنتی ندارد و انتخاب های مختلف UX با شفاف سازی بیشتر انگیزه می شوند. Mastodon دارای تنظیمات مشاهده دانه بندی برای پست ها است، به این معنی که می توانید یک پست را (حتی به عنوان بخشی از یک موضوع) فقط به دنبال کنندگان خود یا فقط افرادی که در پست ذکر شده اند محدود کنید. اینها را می توان برای همان هدفی که DM ها استفاده کرد، اما به خصوص در مورد مدل رشته و آدرس دهی، آنها یکسان نیستند.”

روچکو اضافه می کند که DM های رمزگذاری شده سرتاسر در پشت رایتر قرار دارند، اما اولویت بهبود برنامه های رسمی iOS و Android است:

«آنچه ما در Backburner داریم، DM های رمزگذاری شده سرتاسر هستند. و منظورم این است که از ابتدا برای DM طراحی شده است. من کار روی آن ویژگی را در سال ۲۰۲۰ شروع کردم اما سپس در سطح مشتری متوقف شد. ما به برنامه های بومی خودمان نیاز داشتیم تا کار زمینی را روی طراحی پروتکل های سمت سرویس گیرنده انجام دهیم و در آن زمان هیچ کدام را نداشتیم. در سال ۲۰۲۱ ما بالاخره یک برنامه رسمی iOS را راه‌اندازی کردیم و در سال ۲۰۲۲ بالاخره یک برنامه رسمی اندروید را راه‌اندازی کردیم، اما چیزهای زیادی وجود دارد که این برنامه‌ها قبل از DM‌های رمزگذاری شده سرتاسری که هنوز در دسترس هستند به آنها نیاز دارند. پشتیبان.

برنامه های شخص ثالث

سوال: «فقط می‌خواهم بدانم چرا شما و تیمتان بر روی برنامه‌های iOS و Android تمرکز می‌کنید، زیرا در حال حاضر برنامه‌های شخص ثالث دیگری در دسترس هستند که می‌توانند تأیید شوند؟»

روچکو می‌گوید این موضوع به علائم تجاری و نام تجاری مربوط می‌شود:

«زمانی که اپلیکیشن iOS برای اولین بار معرفی شد، به جزئیات آن پرداختم. مردم به دنبال “Mastodon” در فروشگاه های برنامه های خود پلتفرم می گردند (در واقع، ۸۲٪ از دانلودهای iOS ما از افرادی است که از جستجو استفاده می کنند و نه از پیوندهای وب به برنامه). احتمالاً نمی‌توانیم علامت تجاری خود را به برنامه‌ای بدهیم که هیچ تأثیری روی آن نداشته‌ایم (اگر برنامه تصمیم‌های بد UX بگیرد یا نگهداری از آن متوقف شود چه می‌شود؟)، و همچنین نمی‌خواستیم هیچ برنامه‌ای را که کاربران فعلی از قبل به آن متکی بودند و تغییر می‌دادند، در اختیار بگیریم. آی تی. علاوه بر این، ما در موقعیت منحصر به فردی هستیم که منابع لازم برای سرمایه گذاری در طراحی حرفه ای UX را داشته باشیم. کار بر روی برنامه‌های خودمان به ما بینش‌هایی درباره نقاط درد با APIها داده است و مستقیماً به بهبود کدهای سمت سرور کمک می‌کند که همه برنامه‌ها می‌توانند از آن بهره ببرند.”

برای اطلاعات بیشتر، AMA کامل را اینجا ببینید.


تصویر ویژه: دیوید بونالدو/Shutterstock

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *