آخرین گزارش درآمد متا، اولین کاهش سالانه درآمد تبلیغاتی این شرکت را نشان می دهد، که نشان دهنده روند نزولی است که انتظار دارد ادامه یابد.
گزارش درآمد سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ متا پایان دوره رشد درآمد تبلیغاتی یک دهه آن است.
ما توضیح خواهیم داد که چرا این مهم است، چه معنایی برای بازاریابان دارد، و با توجه به این ارقام، چه چیزی برای متا در آینده خواهد بود.
کاهش درآمد متا ناشی از رکود اقتصادی است
چندین عامل در کاهش درآمد بی سابقه فیس بوک نقش دارند.
در یک تماس با سرمایهگذاران، مدیر عامل متا، مارک زاکربرگ، میگوید که شرکت او به دلیل رکود اقتصادی که بر کل بازار تبلیغات دیجیتال تأثیر میگذارد، اهداف خود را از دست داده است:
“… به نظر می رسد ما وارد یک رکود اقتصادی شده ایم که تأثیر گسترده ای بر تجارت تبلیغات دیجیتال خواهد داشت. همیشه پیشبینی عمیق یا طولانی بودن این چرخهها سخت است، اما میتوانم بگویم که وضعیت بدتر از یک ربع قبل به نظر میرسد.”
در کنار اقتصاد ضعیف، متا باید با تنظیمات حریم خصوصی اپل مقابله کند.
اقتصاد تنها در حال تسریع کاهش رشد درآمد است که از زمانی شروع شد که اپل این امکان را برای کاربران فراهم کرد که از برنامهها بخواهند دادههایشان را ردیابی نکنند.
در نتیجه، مردم آگهیهای مرتبط کمتری را در فیدهای خود مشاهده میکنند زیرا متا به دادههای زیادی درباره آنها دسترسی ندارد.
این به وضعیت بدی برای تجارت تبلیغات متا میافزاید و زاکربرگ به سرمایهگذاران هشدار میدهد که انتظار داشته باشند کاهش درآمد در سه ماهه آینده ادامه یابد.
اما همه چیز بد نیست. در بخش بعدی، نکات برجسته بیشتری از گزارش را بررسی خواهیم کرد.
اعداد چیست؟
درآمد تبلیغات متا در سه ماهه دوم ۲۰۲۲ نسبت به دوره سال گذشته یک درصد کاهش یافت.
Meta 28.82 میلیارد دلار از تبلیغات به دست آورد، اگرچه انتظار داشت ۲۸.۹۴ میلیارد دلار درآمد داشته باشد.
پروژه متاورس زاکربرگ، که به عنوان بخش آزمایشگاه های واقعیت شناخته می شود، هزینه قابل توجهی دارد. کار بر روی این پروژه برای متا ۲.۸ میلیارد دلار در سه ماهه دوم هزینه داشت.
یک روند مثبت که باید به آن توجه کرد این است که کاربران فعال روزانه فیس بوک سه درصد افزایش یافته است. اکنون روزانه ۱.۹۷ میلیارد نفر وارد سیستم می شوند.
کاربران فعال روزانه در فیس بوک، اینستاگرام، مسنجر و واتس اپ نسبت به سال گذشته چهار درصد افزایش یافته است.
هیچ نشانه ای وجود ندارد که کاربران علاقه خود را به مجموعه برنامه های متا از دست بدهند، به این معنی که اگر شرکت بتواند نحوه موثرتر کردن تبلیغات را بیابد، فرصتی برای افزایش درآمد وجود دارد.
این ما را به بخش بعدی هدایت میکند، جایی که معنای آن را برای کسبوکارها و بازاریابانی که روزانه از برنامههای Meta استفاده میکنند، بررسی میکنیم.
این همه به چه معناست؟
برنامههای متا به هیچ وجه از محبوبیت خود کاسته نمیشوند.
مخاطبان آنجا هستند. مشکل این است که تبلیغکنندگان بودجههای کمتری دارند و ارزش قبلی را از تبلیغات دریافت نمیکنند.
برای رفع مشکل کاهش درآمد تبلیغات، متا برنامههایی برای ارائه انواع جدیدی از کسب درآمد دارد. به طور خاص، این شرکت در حال کار بر روی راههایی برای کسب درآمد از Reels است.
در پاسخ به گزارش درآمد سه ماهه دوم، زاکربرگ بر تعهد خود به ایجاد فیسبوک و اینستاگرام در اطراف Reels تاکید میکند.
نمایشگر Reels یکی از تنها بخشهای فیسبوک و اینستاگرام است که به طور کامل درآمدزایی ندارد. بنابراین در حال حاضر یک عامل درآمدزا نیست، اما به طور بالقوه می تواند در آینده تبدیل به یک محرک شود.
زاکربرگ در تماس درآمد می گوید:
«در کوتاهمدت، هرچه Reels سریعتر رشد کند، درآمد بیشتری از محصولات با درآمد بالاتر کاهش مییابد.»
هدف متا این است که بیشتر شبیه TikTok باشد. همانطور که متا تمرکز خود را بر روی Reels افزایش میدهد، این امر به ناچار منجر به کمتر نمایش انواع دیگر محتوا میشود.
برای کسبوکارها و بازاریابان، ارزش این را دارد که چگونه ویدیوی کوتاهمدت را در ترکیب قرار دهیم تا در برنامههای Meta قابل مشاهده باشد.
برای این منظور، اگر نتایج مورد نظر خود را با تبلیغات فیس بوک دریافت نمی کنید، Reels می تواند راه حل مناسبی برای گسترش دسترسی شما باشد.
منابع: investor.fb.com، CNBC
تصویر ویژه: Rokas Tenys/Shutterstock