متا میگوید در صورتی که دولت ایالات متحده این شرکت را مجبور به پرداخت غرامت به ناشران کند، حذف مقالات خبری را از پلتفرم خود در نظر خواهد گرفت.
قانون حفظ و رقابت روزنامه نگاری (JCPA) رسانههای خبری را قادر میسازد تا به طور جمعی در مورد معاملات تقسیم درآمد با پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و موتورهای جستجو مذاکره کنند.
برنامه JCPA به نفع رسانههای خبری ایالات متحده طراحی شده است، زیرا معاملات سراسری برای همه ناشران محلی و ملی اعمال میشود.
خبرگزاری ها می توانند تحت سیستم فعلی با شرکت ها به صورت جداگانه مذاکره کنند. با این حال، مذاکرات یک به یک تنها به ناشران اهرم زیادی می دهد.
اگر JCPA تصویب شود، به کل صنعت اجازه میدهد تا با هم مذاکره کنند و به ناشران نفوذ بیشتری بر شرکتهایی مانند Meta و Google میدهد.
متا علاقه ای به مذاکره با ناشران ندارد زیرا شرکت معتقد است ترافیک و قرار گرفتن در معرض هزینه کافی است.
اندی استون، مدیر ارتباطات سیاست متا، یک بیانیه در توییتر منتشر کرد. تهدید به حذف محتوای خبری در ایالات متحده در صورت تصویب برجام:
“اگر کنگره یک لایحه روزنامه نگاری نسنجیده را به عنوان بخشی از قانون امنیت ملی تصویب کند، ما مجبور خواهیم شد به جای ارائه به مذاکرات دستوری دولت که به طور غیرمنصفانه ارزشی را که ارائه می دهیم، اخبار را از بستر خود حذف کنیم. به رسانهها از طریق افزایش ترافیک و اشتراکها.”
استدلال متا با جمله ای ادامه می یابد که تقریباً به این صورت ترجمه می شود: “آنها بیشتر از ما به ما نیاز دارند:
“قانون رقابت و حفظ روزنامه نگاری واقعیت کلیدی را تشخیص نمی دهد: ناشران و پخش کنندگان محتوای خود را در پلتفرم ما خودشان قرار می دهند زیرا به نفع آنهاست – نه برعکس.”
بلوک نقل قول>
متا بیانیه خود را با معادل سازی طرح دولت با ایجاد یک “موجود کارتل مانند” به پایان می رساند:
«هیچ شرکتی نباید مجبور شود برای محتوایی که کاربران نمیخواهند آن را ببینند، هزینه بپردازد و این منبع درآمد معنیداری نیست. به زبان ساده: ایجاد یک نهاد کارتل مانند که یک شرکت خصوصی را ملزم می کند به سایر نهادهای خصوصی یارانه بدهد، یک سابقه وحشتناک برای همه مشاغل آمریکایی است.”
برجام دو حزبی هنوز از طریق سنا تصویب نشده است، اگرچه از طریق کمیته قضایی در ماه سپتامبر.
کارشناسان ضد انحصار معتقدند متا تهدیدهای خود مبنی بر پنهان نگه داشتن اخبار ایالات متحده از پلتفرم های خود را دنبال نخواهد کرد و دلیل آن عدم انجام این کار در استرالیا و کانادا است:
بلاف زدن. اینجاست که به همه یادآوری میکنم که فیسبوک قبل از عقبنشینی، ۹ ماه برای ایجاد هرجومرج در استرالیا نقشه کشید و سپس کانادا را نیز تهدید کرد. و آنها این کار را تحت یک روایت گمراه کننده برای محافظت از سود و نادیده گرفتن مردم انجام داده اند. گوگل رویکرد مخالف را در پیش گرفت. ۱/۳ https://t.co/1iJqDa0RMB
— جیسون کینت (@jason_kint) 5 دسامبر ۲۰۲۲
اگر JCPA تصویب شود و متا به قول خود عمل کند، میتواند ضربهای به ناشران اخبار ایالات متحده باشد.
از سوی دیگر، محتوای خبری سالها برای متا در اولویت نبوده است. ناشران ترافیک ارجاعی را از دست داده اند از سال ۲۰۱۶ که فیس بوک شروع به اولویت بندی پست های دوستان کرد و خانواده روی صفحات.
متا با معرفی برگه اخبار فیس بوک، که در اوایل سال جاری در نسخه پشتیبان قرار گرفت، علاقه مجددی به اخبار نشان داد.
همانطور که متا برنامه ریزی برای انتقال به یک ویدیو دارد -اولین پلتفرم، چه کسی میداند ناشران اخبار در آینده چقدر قابل مشاهده خواهند بود.
طبق یک Pew Research، فیسبوک در حال حاضر پیشرو در پلتفرم های رسانه های اجتماعی است که آمریکایی ها به طور مرتب اخبار دریافت می کنند. با این حال، همین تحقیقات نشان میدهد که مصرف اخبار به تدریج به YouTube و Twitter تغییر میکند.
اگر کار به این نتیجه برسد، آیا ناشران اخبار ایالات متحده بدون متا می توانند زنده بمانند؟ با توجه به رکود اخیر شرکت، منصفانه است که متا همان قدرت قبلی را بر ناشران ندارد.
تصویر ویژه: pnm-stock/Shutterstock