تهران ، ولیعصر
021-987654
چک لیست سئو خارجی ۲۰۲۴ + ۶ قدم مهم برای بهینه‌تر کردن سئو Off-Page

چک لیست سئو خارجی ۲۰۲۴ + ۶ قدم مهم برای بهینه‌تر کردن سئو Off-Page

آنچه در این مطلب می‌خوانید:
نمایش
امتیاز ۴ از ۵ – ۱ رای

spinner
در حال ثبت رای

فرقی نمی‌کند قصد خرید بک لینک را دارید یا می‌خواهید اقدام به ثبت رپورتاژ در سایت‌های دیگر کنید. زمانی که انجام این کارها بدون برنامه و بدون در نظر گرفتن جزئیات باشد، تاثیر حداکثری را نخواهید دید. در ادامه این مطلب می‌خواهیم روند استاندارد و اصولی که باید قدم به قدم در جهت انجام سئو خارجی طی کنید، با هم بررسی نماییم. اهمیت و نکات هر مرحله را  بررسی کرده و در نهایت به یک چک لیست سئو خارجی کامل برسیم.

آشنایی با سئو خارجی

سئو خارجی

قبل از اینکه چک لیست سئو خارجی را ارائه دهیم، بد نیست یک بار دیگر مفهوم سئو خارجی را به صورت خلاصه مرور کنیم. مجموعه اقداماتی که در خارج از سایت انجام می‌دهید تا اعتبار سایت بیشتر شود، سئو خارجی نام دارد. برخی از این کارها عبارتند از: ساخت بک لینک، درج رپورتاژ، سئو محلی، اقدامات در جهت بازاریابی و تبلیغات، اشتراک گذاری محتوا و غیره.

توضیحاتی مفصل‌تر راجع به اینکه سئو خارجی چیست و از چه بخش‌هایی تشکیل شده است را در یک صفحه لندینگ پیج به صورت اختصاصی و با جزئیات بیشتر به شما توضیح داده‌ایم که می‌توانید به آن مراجعه کنید.

به این نکته توجه نمایید که الگوریتم‌های گوگل صرفا محتوای داخلی یک سایت را برای رتبه دهی و بررسی اعتبار او بررسی نمی‌کنند. بخش مهم و جزیره‌ای دیگر که می‌تواند بر رتبه دادن در صفحات موثر باشد، متعلق به فاکتورهای سئو خارجی است. به عنوان یک سئوکار باید بدانید که بک لنیک‌ها و سیگنال‌های خارج از سایت همچنان پایه‌های الگوریتم گول را تشکیل می‌دهند.

جالب است بدانید که بک لینک‌ها، ریفرینگ دامین و تعداد لینکسازی‌های خارجی به تنهایی سهم ۱۶%ای در رتبه بندی دارند و این نشان دهنده مهم بودن سئو خارجی است. همچنین بنابر یک تحقیق در سال ۲۰۲۰، وب سایت‌هایی که با خرید بک لینک تعداد لینکسازی‌های خارجی بیشتری داشتند، در رتبه بالاتری قرار گرفته‌اند.

یک نکته مهم!

تا اینجا سعی کردیم اهمیت آف پیج سئو را قبل از اشاره به چک لیست سئو خارجی به شما بیان کنیم. اما لازم است به دو نکته به صورت کوتاه توجه کنید:

  • ذکر این نکته مهم است که سئو خارجی صرفا بک لینک نیست.
  • با بروزرسانی‌های اخیر گوگل به خصوص در بخش هسته و اسپم، گوگل تمایل بسیاری به بک لینک‌های طبیعی و حذف لینک‌های خارجی بی کیفیت دارد.

چک لیست سئو خارجی – سئو خارجی قدم به قدم

هدفی که تلاش می‌کنیم با انجام کارهای مختلف در چک لیست سئو خارجی به آنها دست یابیم، افزایش دیده شدن، آگاهی بیشتر کاربران و نیز افزایش اعتبار در سطح وب است. تمام این کارها برای ایجاد یک شبکه قوی از اتصالات پست‌ها، بک لینک‌ها و ارتباطات میان سایت‌های مختلف خواهند بود. حال راجع به چک لیست سئو خارجی می‌توان گفت:

نکته مهم: در لابلای هر قسمت نکات بسیار مهمی ذکر شده‌اند که اگر یک سئوکار حرفه‌ای باشید، کمی با دقت ادامه متن را مطالعه خواهید کرد. هرچند که شما می‌توانید با تهیه آموزش سئو، قدم به قدم مطالب را با توضیحات بیشتری دریافت کنید.

۱-   آنالیز پروفایل بک لینک‌ سایت خود و رقبا

قدم اول بررسی پروفایل بک لینک

بک لینک پروفایل‌ها همان تجزیه و تحلیل لینک‌هایی هستند از دیگر وب سایت‌ها به سایت شما اشاره می‌نمایند. از آنجایی که موتورهای جستجو این نوع لینک‌ها را یک نوع رای اعتماد به سایت شما می‌دانند، مهم است که وضعیت آنها را ارزیابی کنید. برای این کار می‌توانید از ابزارهای تحت وب مانند سمراش، Moz و نیز ابزار قدرتمند اچرف استفاده کنید.

با توجه به حساس شدن گوگل به بک لینک‌های بی کیفیت، بد نیست یک دسته بندی از لینکسازی‌های خارجی بی کیفیت را در این مرحله نیز انجام دهید تا بعدا برای اصلاح یا حتی Disavow کردن آن اقدام نمایید.

نکته: تلاش کنید لینکسازی‌های خارجی را از منابع مختلف و سایت‌های مرتبط به حوزه کاری سایت‌تان دریافت کنید.

نکته: متن انکرتکست بک لینک‌ها را بررسی نمایید. توجه کنید که متن انکرتکست با صفحه‌ای که روی آن پیوند داده شده است، مرتبط باشد. همچنین برای جلوگیری از Overoptimization، توصیه می‌کنیم متن‌های انکر را از تنوع عبارات با نام برند، کلمات فرعی و جنرال برای لینک سازی ایجاد نمایید.

قسمت دوم از مرحله اول چک لیست سئو خارجی، مربوط به آنالیز بک لینک پروفایل این بار برای سایت‌های رقیب است. این مرحله نیز با همان دقت صورت بگیرد؛ چراکه می‌تواند ایده‌ها و جزئیات آف پیج سئو آنها را برای شما آشکار کرده و ایده‌هایی را در ذهن شما ایجاد کند.

قدم دوم: Disavow کردن لینک‌های بی‌کیفیت

قدم دوم: disavow کردن لینک های بی کیفیت

گوگل در این مقاله توضیح می‌دهد که از سال ۲۰۲۲ تلاش کرده است در سیستم رتبه بندی تغییراتی ایجاد کند. این به روزرسانی برای آن انجام می‌شود که گوگل بتواند صفحاتی که تجربه کاربری ضعیفی دارند، محتوا برای گوگل تولید می‌کنند نه کاربر و نیز مفید نیستند (اسپم) را شناسایی و تا ۴۰% در نتایج کاهش دهد.

قدم دوم چک لیست سئو خارجی در راستای رعایت این قانون انجام می‌شود و آن، غیر فعال کردن و حذف اثر بک لینک‌های بی کیفیت است. شاید اگر به تازگی سئوکار شده باشید، ندانید که در گذشته لینکسازی‌ها به صورت فله‌ای و در حجم بسیار بالایی انجام می‌شد. هرچند که این کار به شدت رتبه سایت را بالاتر می‌برد، سئوکارهایی که تجربه محور بودند، به شدت از این روش استفاده می‌کردند. اما با در پیش گرفتن این رویه، این کار اکنون درست نیست.

برای بی اثر کردن بک لینک‌های غیر مفید، کافیست مراحل زیر را طی کنید:

  • URL آنها را در فایل txt قرار دهید.
  • وارد سرچ کنسول گوگل خود شوید.
  • به قسمت Disavow رفته و با انتخاب دامین خود، این لینک‌ها را برای این ابزار Disavow گوگل آپلود نمایید.

نکته: توصیه می‌شود اثر بک لینک‌ها از سایت‌هایی با DA کم، مشکوک، غیر مرتبط و وب سایت‌هایی که حجم بسیار بالایی از بک لینک‌ها به همه سایت‌ها دارند را غیرفعال کنید.

نکته: راهنمای کامل گوگل برای دیساوو کردن لینک‌ها: لینک

قدم سوم: بررسی DA و PA

قدم سوم: بررسی نمره PA و DA

نمرات DA و PA نشان دهنده (به ترتیب) ارزش و اعتبار دامنه و صفحه است. این نمره یک عدد در بازه ۰ – ۱۰۰ خواهد بود. هر چقدر مقدار آن بالاتر باشد، نشان از اعتبار بیشتری است که صفحه دارد. در این مرحله از چک لیست سئو خارجی باید به مقایسه این نمرات با صفحات رقبای خود بپردازید. بررسی این نمره خود یک دلیل برای آن است که بفهمید چرا رنک شما در نتایج گوگل پایین‌تر است.

نکته: علل مختلفی را می‌توان در پایین بودن نمرات DA و PA در نظر گرفت که به شرح زیر هستند:

  • وضعیت پروفایل بک لینک شما که یکی از عوامل بسیار مهم است.
  • بهینه نبودن صفحه از نظر سئو داخلی.
  • مشکلات فنی که در سایت وجود دارند.
  • وضعیت محتوا و غنی بودن آن.

برای بهبود این بخش باید یکسری اقدامات به صورت پلن جامع از سئو داخلی و خارجی انجام شود.

قدم چهارم: حضور در سوشیال مدیا و بهینه سازی وضعیت آن

حضور و تعامل در سوشیال مدیا

بدون شک شبکه‌های اجتماعی تاثیر مهمی در برند منشن و برندینگ شما دارند و به همین خاطر در چک لیست سئو خارجی قرار می‌گیرند. مهم‌ترین مزیت فعالیت در سوشیال مدیا، افزایش اعتبار در خارج از سایت و جذب مخاطب است. در این مرحله باید وضعیت سوشیال مدیای شما در مقایسه با رقبا بررسی شود. شما باید یک پلن بازاریابی رسانه‌ای داشته باشید.

هدف شما از فعالیت در شبکه‌های مجازی، در کنار معرفی برند، خدمات و پروموت کردن وب سایت، شامل موارد زیر است:

  • ارتباط مستقیم با مصرف کننده نهایی.
  • ارتباط با همکاران که می‌توانید با یکسری اقدامات نظیر لایو‌ها یا پست‌های مشترک، اقدام به پروموت کردن یکدیگر کنید.
  • معرفی خدمات وب سایت شما به جامعه هدف.
  • در نهایت همچنین فعالیت در سوشیال مدیا می‌تواند تخصص شما را در تمایز با دیگران نشان دهد که این موضوع در بازار رقابتی به شدت اهمیت دارد.

نکته: بسته به مخاطبین سوشیال مدیا، لازم است لحن و نوع محتوای خود را در این پلتفرم‌ها تغییر دهید. به عنوان مثال، توییتر محلی برای انتشار رویدادهای مهم پیرامون کسب‌و‌کار شما است. شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و تیک تاک مخاطبین جوان‌تری دارد که می‌تواند فرصت نزدیک شدن به قشر مخاطب، پرسونال برندینگ و اطلاع رسانی‌ها را بدهد. لینکدین جایی است که شما می‌توانید سوابق خود را به رخ دیگران بکشانید و با ایجاد یک شبکه، تولید محتوای تخصصی‌ در حوزه کاری‌تان و نمایش دستاوردها، اعتماد کارفرمای داخلی و خارجی را جلب کنید.

نکته: همچنین شما می‌توانید با همکاری اینفلوئنسرها در فضای مجازی، هدایت ترافیک ارگانیک را به سمت صفحه و سایت خود داشته باشید.

قدم پنجم: وضعیت نقل قول برند، NAP و Local Visibility

 

قدم پنجم: وضعیت Local Visibility

منظور از لوکال ویزیبیلیتی، وضعیت نمایش برند، وضعیت نقل قول‌ها و دایرکتوری های کسب‌و‌کارهای شما در فضای مجازی، برند منشن است که در نمایش کسب‌و‌کار و افزایش اعتبار آن اثر گذار خواهد بود. به چنین موضوع، NAP می‌گویند که در سئو محلی کسب‌و‌ارها بسیار مهم است.

شما می‌توانید با ایجاد پست‌های مهمان، رپورتاژها، نقد و بررسی، دایرکتوری‌های محلی و اشتراگ گذاری محتواهای خود با دیگران، چه در سایت یا فضای مجازی، این فاکتور را در سئو خارجی بهینه‌تر کنید.

در این مرحله از چک لیست سئو خارجی، شما می‌توانید از ابزارهایی نظیر Moz Local و یا BrightLocal کمک بگیرید تا این شاخص را بررسی کنید.

نکته: شما می‌توانید از قابلیت “Google My Business” استفاده کنید تا نام برند شما در نتایج جستجوی محلی دیده شود.

نکته: با کمک این ابزارها، اطلاعات NAP که در فضای مجازی وجود دارند را بررسی کرده و از صحت آنها اطمینان حاصل کنید.

نکته: با بررسی این موضوع برای رقبا، از آنها تقلید کرده یا ایده بگیرید.

قدم ششم: لینک سازی خارجی

قدم ششم: لینکسازی خارجی

به یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در چک لیست سئو خارجی می‌رسیم که حساسیت بالایی در این قسمت وجود دارد. لینکسازی به معنای درج پیوندها در سایت‌های خارجی است تا بتوانید با اتصال آن صفحه از یک دامنه خارجی، هم یک هدایت ترافیک را از کاربران آن سایت انجام داده و هم به گوگل بفهمانید که سایت مقصد به سایت مبدا متصل است و اعتماد دارد. این بخش آنقدر مهم است که از نظر بسیاری، سئو خارجی در لینک سازی خلاصه می‌شود. هرچند که این عبارت در نفس خود اشتباه است.

از جمله نکاتی که توصیه می‌کنیم در لینکسازی خارجی خود رعایت کنید عبارتند از:

  • اگر قصد خرید بک لینک را دارید، مهم است که محتوای آن را خودتان به صورت شخصی سازی شده برای صفحه هدف بنویسید.
  • ساخت محتواهای باکیفیت برای لینک سازی خارجی از چند جهت مهم است. اول آنکه با رتبه گرفتن، ارزش پیوندها را بیشتر می‌کند. در ثانی شما می‌توانید با کمک پلتفرم مقصد، صفحه‌ای را در آن سایت بالا بیاورید که راجع به شما صحبت می‌کند و کاربران سایت را به پلتفرم شما هدایت می‌نماید.

نکته: شما کاربران می‌توانید برای تولید محتوای رپورتاژهای خود، از خدمات سفارش تولید محتوا متنی سایت  SEOEDU استفاده کنید. با سفارش تولید محتواهای سبز، قادر خواهید بود ترافیک کاربران را از سایت‌های خارجی به پلتفرم خود به صورت مداوم هدایت کنید.

  • در خرید بک لینک از وب سایت‌های مرتبط که حوزه کاری یکسان یا مشابهی دارید استفاده کنید. همچنین بهتر است کتگوری‌های محتوای منتشر شده مرتبط به موضوع باشد.
  • لیست وب سایت‌هایی که رقبای شما مشترکا در آنها بک لینک ساخته‌اند را درآورده و حتما لینکسازی را برای سایت خود در چنین دامنه‌هایی ثبت کنید. وب سایت‌های مشترک در لینکسازی عموما سایت‌های مهمی هستند.
  • در ایجاد بک لینک، تنوع ریفرینگ دامین را رعایت کنید.

نکات متعدد دیگری نیز وجود دارند که در این بخش از چک لیست سئو خارجی ارائه نشده‌اند. شما علاقمندان می‌توانید توضیحات تکمیلی را در آموزش لینک سازی خارجی به صورت کامل با محتوای تدریس شده از آقای دهقانی، مدیر وب سایت SEOEDU بیابید.

نکته: با توجه به آپدیت‌های الگوریتم گوگل، همیشه کیفیت بک لینک را به تعداد آن اولویت دهید.
نکته: تعادل را بین کمیت و کیفیت با اولویتی نسبتا بیشتر به نفع Quality حفظ کنید.

شما وبمستران می‌توانید برای دریافت مشاوره راجع به خرید بک لینک، ایجاد کمپین‌های آف پیج، درج رپورتاژ و خدمات سئو خارجی از سایت SEOEDU نوبت مشاوره اخذ کنید.

دیگر مراحل مهم در چک لیست سئو خارجی

دیگر قدم ها در چک لیست سئو خارجی

در انتها مراحل دیگری نیز وجود دارند که توصیه می‌کنیم اکیدا بعد از اتمام قسمت‌های قبل، آنها را مدنظر قرار دهید. این موارد عبارتند از:

انتشار و توزیع محتوا

در این بخش شما می‌توانید برای حفظ ارتباط با مشتری که نوعی برندسازی نیز به شمار می‌آید، نسبت به انتشار و توزیع محتوا اقدام کنید. برخی از اقدامات در این قسمت عبارتند: ساخت و انتشار محتوای روزنامه‌‌ای (خبرنامه ایمیلی)، تولید محتوای شبکه اجتماعی، ساخت اینفوگرافیک و محتواهای تعاملی، سرویس محتواهای اشتراکی.

تعامل در انجمن‌ها و کامیونیتی‌ها

مورد دیگر در لیست چک لیست سئو خارجی، تعامل با دیگر کاربران در انجمن‌های آنلاین با محور تخصص شما است. با تولید محتوای ارزشمند، پاسخگویی به دیگر کاربران، انتخاب امضای پیام عاقلانه و تبلیغی، فعالیت منظم و پروموت کردن خود، سئو خارجی برندتان را بهینه‌تر کنید. این کار می‌تواند در قالب پرسونال برندینگ نیز انجام شود.

بهینه سازی نظرات (Reviewها)

نظرات یکی از مهم‌ترین سورس‌هایی است که کاربران برای قضاوت مجموعه شما به آنها استناد می‌کنند. از مشتریان راضی خود بخواهید نظرات مفیدشان را راجع به شما ثبت کنند.

آنالیز مداوم

چه در سئو داخلی، محلی یا خارجی، مرحله نهایی که همیشه توصیه می‌کنیم، آنالیز و اصلاح اقدامات به صورت مداوم است. برای سئو خارجی، می‌توانید پارامترهای زیر را آنالیز کنید که عبارتند از:

  • وضعیت بک لینک‌ها.
  • وضعیت سوشیال مدیا.
  • وضعیت ترافیک‌های هدایت شده و سوشیال سیگنال‌ها.
  • Rank Tracking.

شما کاربران می‌توانید نظرات و پرسش‌های خود را در انتهای مقاله ذکر کنید. همچنین اگر مرحله‌ای جا افتاده است، حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : seoedu.ir
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *