تحقیق جدید منتشر شده توسط SEMRush نشان میدهد که درصد معینی از افرادی که در گوگل جستجو میکنند «از نتایج راضی نیستند… و برای یافتن آنچه که میخواهند باید سؤالات خود را اصلاح کنند». به دنبال آن هستند، و همچنین یافتههای دیگری که نشان میدهد برخی از کاربران ممکن است در یافتن آنچه در Google نیاز دارند با مشکل مواجه شوند.
این سطح از نارضایتی ممکن است توضیح دهد که چرا یک توییت مقایسه Google به یک مرکز خرید در حال مرگ با هزاران نفر طنین انداز شد.
طبق تحقیقات منتشر شده توسط SEMRush:
“در اینجا تنظیمات کلیدی زیادی وجود دارد.
اگر تعداد کلیکهای Google را با تعداد تغییرات کلیدواژه ترکیب کنیم، میبینیم که تقریباً ۳۰ درصد از افراد جستجوهای خود را به نحوی اصلاح میکنند یا گسترش میدهند.
تکرار عبارتهای جستجو با کلمات کلیدی کمی متفاوت، نشانهای از این است که کاربران ممکن است از نتایج جستجوی Google راضی نباشند.
توییت درباره نتایج نارضایتی جستجوی Google
توئیتی که اشاره میکرد یافتن چیزهایی در Google دشوار است، در ماه اکتبر در فضای مجازی منتشر شد و بیش از ۶۰۰۰۰ لایک و بیش از ۷۰۰۰ بازتوییت دریافت کرد.
آنچه در مورد این توییت قابل توجه بود این بود که بسیاری از پاسخها به این نکته اشاره میکردند که Google در درک سؤالات جستجو مشکل دارد، و از کاربران میخواهد سؤالات خود را با اپراتورهای جستجوی پیشرفته مانند علامتهای نقل قول دوباره انجام دهند.
یک نفر توییت کرد که باید از علامت نقل قول استفاده کند.
از ” “
استفاده کنید
— الاد نوف (@EladNof) 25 اکتبر ۲۰۲۲
اما شخصی که بحث را آغاز کرد به درستی خاطرنشان کرد که کاربران نباید مجبور باشند به اپراتورهای جستجوی پیشرفته متوسل شوند تا Google را مجبور کنند آنچه را که جستجو میکنند پیدا کند.
او پاسخ داد:
برخی از توییتهای نقل قول چیزهایی را به این مضمون میگویند که “اگر ترفندها را بدانید، هنوز کار میکند” که این موضوع را از دست میدهد.
۱. بسیاری از ترفندهای قدیمی دیگر جواب نمی دهند
۲. ما نباید اینقدر تلاش کنیم تا یک موتور جستجو را فریب دهیم تا نتایج مفیدی ارائه دهد— امیلی ولاسکو (@MLE_Online) 2022 اکتبر،
و شخص دیگری توییت کرد که تنها چیزی که آنها می خواهند این است که Google آنچه را که جستجو می کند پیدا کند.
تنها چیزی که من می خواهم یک موتور جستجو است که آنچه را که من خواسته ام جستجو کند!
— Rue Mohr (@RueNahcMohr) 2022 اکتبر،
و فقط افراد غیر SEO نیستند که متوجه می شوند Google به جستجوی چیزهای اشتباه ادامه می دهد.
SEO ها نیز متوجه می شوند.
سارا کارلینگ تصویری از جستجوی میزان کالری موجود در یک بطری شراب در توییتر منتشر کرد.
Google پرس و جو را تغییر داد و اصرار داشت که به جای آن در حال جستجو برای تعداد کالری در یک لیوان شراب است.
یا اینکه در یک بطری کامل شراب فقط ۱۲۳ کالری وجود دارد
(۲/۳) pic.twitter.com/uN3ILfwCNm
— سارا سی (@SarahCarling) 12 اکتبر ۱۲، ۲۰
در اینجا تصویری از همان عبارت جستجو با کلمه “بطری” در نقل قول آمده است.
Google همچنان اصرار دارد که عبارت جستجو در مورد یک “لیوان” شراب است.
نمایش یک نتیجه جستجوی Google
نتایج تحقیقات SEMRush
کاربران با کلمات کلیدی زیادی جستجو می کنند
تحقیق نشان داد که ۳۱.۶٪ از جستجوگران دسکتاپ از ۱-۲ کلمه کلیدی استفاده می کنند. ۳۱٪ از کاربران دستگاه های تلفن همراه با ۱-۲ کلمه کلیدی جستجو می کنند.
۳۸.۲% درصد از کاربران دسکتاپ با ۳-۴ کلمه کلیدی جستجو می کنند. ۳۹.۹٪ از کاربران تلفن همراه با ۳-۴ کلمه کلیدی جستجو می کنند.
اکنون اینجاست که رفتار جستجو عجیب به نظر می رسد زیرا نشان می دهد که امروزه کاربران تمایل دارند با استفاده از عبارات کلیدی طولانی جستجو کنند.
۳۰.۱٪ از جستجوهای دسکتاپ از ۵-۱۱+ عبارات کلیدی استفاده کردند، در حالی که ۲۹.۱٪ از جستجوهای تلفن همراه از همان مقدار جستجوی کلمه کلیدی استفاده کردند.
آیا ممکن است برخی از جستجوگران از عبارات کلیدی بیشتری استفاده کنند، زیرا بیشتر تلاش می کنند آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند؟
به نظر میرسد سایر دادههای فاش شده از این تحقیق نشان میدهد که جستجوگران واقعاً با مشکل مواجه هستند.
کاربران برای جستجوی یکسان درخواست های متعدد می کنند
نقطه داده دیگری که توسط SEMRush کشف شد این بود که بیش از نیمی از کاربران دسکتاپ که دو جستجو را پشت سر هم انجام میدهند، این کار را با عبارات کلیدی مشابه ۶۰٪ یا بیشتر کلمات کلیدی انجام میدهند.
SEMRush نتیجه میگیرد که دادهها را میتوان به عنوان شواهدی تفسیر کرد که نشان میدهد کاربران در یافتن آنچه جستجو میکنند مشکل دارند:
«میتوانیم ببینیم که حدود ۵۵ درصد از مواقعی که دو جستجو در سفر کاربر انجام میشود، حاوی کلمات کلیدی با رتبه شباهت ۰.۶ (۶۰ درصد) یا بیشتر است، که میتواند به این معنی باشد که بسیاری از کاربران راضی نیستند. با نتایج اولین SERP و نیاز به اصلاح پرس و جوهای آنها.”
تعداد جستجوهایی با کلمات کلیدی مشابه برای کاربران جستجوی تلفن همراه کمتر است، ۳۸.۹٪، اما هنوز هم مقدار قابل توجهی از جستجوهایی است که باید دوباره فرمول بندی شوند، تقریباً ۴۰%.
آیا یافتن پاسخ با Google سخت تر است؟
بسیاری در بحث توییتر به وضوح از جستجوی Google ناراضی بودند.
برخی از جامعه بازاریابی جستجو اظهار داشتند که کاربران ممکن است فراموش کرده باشند که موتورهای جستجو در گذشته چقدر بد بوده اند.
اما همان شخص همچنین اعتراف کرد که برای یافتن نتایج معنادار باید با کلمه “reddit” جستجو کند، به این معنی که جستجوی Google نتایج رضایتبخشی را ارائه نمیدهد.
من دوست دارم یک مطالعه طولی واقعی در این مورد در طول زمان ببینم – گمان میکنم که فراموش کردهایم که قبلاً جستجوی ضعیفی بوده است (اگرچه تصدیق میکنم که [reddit] را اضافه میکنم] به جستجوهای بیشتر از آنچه این روزها انتظار داشتم).
— ویل کریچلو (@willcritchlow) 22 اکتبر، ۲۲ اکتبر
چگونه Google می تواند آنقدر خوب باشد که کاربران مجبور شوند کلمه یک انجمن گفتگو را برای یافتن پاسخ های مورد نظر خود اضافه کنند؟
آیا ممکن است مشکلی در محتوایی باشد که Google ترجیح می دهد نشان دهد؟
به عنوان مثال، هنگام خرید محصولی که اطلاعات کمی درباره آن دارید، آیا سایت بررسی تجاری قابل اعتمادتر از نظراتی است که در انجمن انجمن توسط افرادی که واقعاً از محصولات استفاده کرده اند بیان شده است؟
چرا یک پاسخ در Reddit مفیدتر از همه تصاویر، ویدیوها و سایتهایی است که Google در نتایج جستجو نشان میدهد؟
Google میتواند برای بسیاری از پرسشهای جستجوی پیچیده پاسخ پیدا کند.
جستجوی “چه بازیگری نقش دلقک آب نباتی را بازی کرد؟” به پاسخ صحیح دین استاکول، بازیگر نقش بن در فیلم مخمل آبی منجر می شود.
چگونه یک موتور جستجوی پیشرفته می تواند آنقدر ناراحتی را در کاربران برانگیزد که بیش از ۷۰۰۰۰ نفر در توییتر موافقت کردند که Google مانند یک مرکز خرید در حال مرگ است؟
نقل قول
نتایج تحقیقات SEMRush را اینجا بخوانید
تصویر ویژه توسط Shutterstock/fizkes