در یک ویدیوی ساعت اداری SEO، جان مولر از Google پاسخ می دهد که چرا امتیاز PageSpeed Insights و Console Core Web Vitals به طور مداوم متفاوت هستند.
او توضیح می دهد که چرا دو اندازه گیری سرعت صفحه هرگز مطابقت ندارند و چرا منطقی است که آنها مطابقت ندارند.
PageSpeed Insights در مقابل گزارش CWV کنسول جستجو
معقول است که بپرسیم چرا دو چیز که مدعی اندازهگیری یک چیز هستند نتایج متفاوتی ارائه میدهند.
سوال این است:
«وقتی امتیاز PageSpeed Insight خود را در وبسایت خود بررسی میکنم، یک عدد ساده را میبینم. چرا این با آنچه من در کنسول جستجو در گزارش Core Web Vitals می بینم مطابقت ندارد؟
کدام یک از این اعداد صحیح است؟”
امتیازهای مختلف سرعت صفحه
جان مولر ابتدا اشاره می کند که امتیازهای ارائه شده توسط PageSpeed Insights و Search Console در واقع مجموعه های متفاوتی از اعداد هستند.
او گفت:
“من فکر می کنم شاید قبل از هر چیز، برای دریافت پاسخ واضح از درب، وقتی صحبت از سرعت به میان می آید، هیچ عدد صحیحی وجود ندارد، وقتی صحبت از درک عملکرد وب سایت شما برای کاربران شما می شود.
در PageSpeed Insights، بهطور پیشفرض، من معتقدم که ما یک عدد واحد را نشان میدهیم که نمره آن از ۰ تا ۱۰۰ است، چیزی شبیه به آن، که بر اساس تعدادی فرض است، که در آن ما فرض میکنیم که چیزهای مختلف کمی هستند. برای کاربران کمی سریعتر یا کندتر.
و بر اساس آن یک امتیاز محاسبه می کنیم.
در کنسول جستجو ما اطلاعات Core Web Vitals را داریم که بر اساس سه عدد سرعت، پاسخگویی و تعامل است.
و البته این اعداد کمی متفاوت هستند، زیرا سه عدد هستند نه فقط یک عدد.”
روش محاسبات متفاوت است
مولر در ادامه توضیح میدهد که چگونه امتیازات برای دو اندازهگیری (PageSpeed Insights و Search Console CWV گزارش) به دست میآید و چرا نتیجه آن امتیازات متفاوتی است.
مولر ادامه داد:
“اما همچنین تفاوت زیادی در نحوه تعیین این اعداد وجود دارد.
یعنی بین داده های به اصطلاح میدانی و داده های آزمایشگاهی تفاوت وجود دارد.
دادههای میدانی همان چیزی است که کاربران هنگام مراجعه به وبسایت شما واقعاً دیدهاند. و این همان چیزی است که ما در کنسول جستجو استفاده می کنیم.
این همان چیزی است که ما برای جستجو نیز استفاده می کنیم.
در حالی که دادههای آزمایشگاهی نوعی نمای نظری از وبسایت شما است، مانند جایی که سیستمهای ما در جایی که فکر میکنند مفروضات خاصی دارند، خب کاربر معمولی احتمالاً اینگونه است و از این نوع دستگاه و شاید با این نوع اتصال استفاده میکند.
و بر اساس این مفروضات، ما تخمین می زنیم که این اعداد برای یک کاربر معمولی چقدر است.
و بدیهی است که می توانید تصور کنید که این تخمین ها هرگز صد در صد درست نخواهند بود.”
پس آنچه مولر میگوید این است که امتیازات کنسول جستجو منعکسکننده آنچه بازدیدکنندگان واقعی سایت دیدهاند.
روشی که Google این اعداد واقعی را اندازهگیری میکند، از طریق بازدیدکنندگانی است که به Chrome اجازه دادهاند دادههای حیاتی وب اصلی ناشناس ارائه دهد.
Google همه بازدیدکنندگان سایت را اندازهگیری نمیکند، فقط کسانی را که ارسال آن دادهها به Google را انتخاب کردهاند.
برخلاف دادههای فیلد کنسول جستجو، PageSpeed Insights شبیهسازی از آنچه ممکن است کاربر تجربه کند ایجاد میکند.
هدف از دادههای کنسول جستجو این است که نشان دهد بازدیدکنندگان واقعی سایت چه چیزی را تجربه میکنند.
هدف دادههای PageSpeed Insights ارائه تخمینی از آنچه در جریان است به منظور ارائه بازخورد تشخیصی در مورد آنچه ممکن است باعث عملکرد ضعیف در سرعت صفحه وب شود، ارائه دهد.
مولر در مورد اینکه چگونه با وجود اینکه کنسول جستجو بر اساس بازدیدکنندگان واقعی سایت است، اما دادهها متفاوت بوده و سازگار نیستند، اظهار نظر میکند.
او توضیح داد:
“و به طور مشابه، داده هایی که کاربران دیده اند، با گذشت زمان نیز تغییر خواهند کرد، جایی که برخی از کاربران ممکن است یک اتصال واقعا سریع یا یک دستگاه سریع داشته باشند و همه چیز در وب سایت آنها بسیار سریع پیش می رود، یا زمانی که آنها از وب سایت خود دیدن کنید.
و دیگران ممکن است آن را نداشته باشند.
و به همین دلیل، این تغییر همیشه می تواند به اعداد مختلفی منجر شود.
توصیه ما به طور کلی این است که از دادههای میدانی، دادههایی که در «کنسول جستجو» میبینید، بهعنوان راهی برای درک وضعیت فعلی یک وبسایت استفاده کنید.
و سپس از دادههای آزمایشگاهی، یعنی آزمایشهای فردی که میتوانید مستقیماً خودتان اجرا کنید، برای بهینهسازی وبسایت خود و تلاش برای بهبود موارد استفاده کنید.
و وقتی از دادههای آزمایشگاهی که با نسخه جدید وبسایت خود دریافت میکنید کاملاً راضی هستید، با گذشت زمان میتوانید دادههای میدانی را جمعآوری کنید، که به طور خودکار اتفاق میافتد و دوباره بررسی کنید که کاربران واقعاً آنها را بهعنوان موجود ببینند همچنین سریعتر یا پاسخگوتر است.
بنابراین به طور خلاصه، باز هم، در مورد هیچ یک از این معیارها عدد کاملاً صحیحی وجود ندارد.
هیچ نوع پاسخ کاملاً صحیحی وجود ندارد که شما بگویید، این همان چیزی است که در واقع باید باشد.
اما، مفروضات مختلف و روشهای متفاوتی برای جمعآوری دادهها وجود دارد و هر یک از آنها به طور ماهرانهای متفاوت هستند.”
دو معیار برای دو منظور
شاید یک راه مفید برای فکر کردن به این دو معیار این باشد که هر دو برای دو هدف متفاوت مفید هستند.
دادههای Console Core Web Vitals از بازدیدکنندگان واقعی مشتق شدهاند و نمونهای از تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت در دنیای واقعی را ارائه میدهند (دادههای میدانی۰. دادههای واقعی بازدیدکنندگان سایت ممکن است مسائلی را برجسته کند که ممکن است در یک نمونهبرداری شبیهسازی شده نشان داده نشوند. .
نمرات PageSpeed Insights نمرات شبیه سازی شده ای هستند که هدف آن تجزیه و تحلیل و اشکال زدایی مشکلات سرعت صفحه است. این ابزار مشکلاتی را شناسایی میکند که با دانلود سریع صفحه تداخل دارند و پیشنهاداتی در مورد نحوه رفع آنها ارائه میدهد.
منابع داده متفاوت هستند بنابراین هرگز دقیقاً مطابقت ندارند. اما این مهم نیست زیرا هدف برای هر ابزار متفاوت است.
اسناد رسمی Google برای کنسول جستجو در گزارش CWV آمده است:
“گزارش Core Web Vitals عملکرد URL را بر اساس وضعیت، نوع متریک و گروه URL (گروههایی از صفحات وب مشابه) گروهبندی میکند.”
هدف ابزار PageSpeed Insights در صفحه وب ابزار ذکر شده است:
«صفحات وب خود را در همه دستگاهها سریع کنید»
به طور خلاصه، این چیزی است که هر ابزار برای آن است:
- هدف ابزار Search Console ارائه عکس های فوری از عملکرد سایت در دنیای واقعی است.
- هدف PageSpeed Insights تشخیصی، شناسایی مشکلات و ارائه پیشنهادهایی برای بهبود است.
نقل قول
جوان مولر را در نقطه ۳۱ ثانیه پاسخ دهید.