علیرغم بهترین تلاش شما برای پیادهسازی برچسبهای متعارف، Google همیشه URL یکسانی را برای نمایش در نتایج جستجو انتخاب نمیکند. چگونه می توان این مشکل را برطرف کرد؟
این موضوع توسط جان مولر مدافع جستجوی Google در یک موضوع Reddit در انجمن r/TechSEO مطرح شده است.
فردی میپرسد چرا Google URL اشتباهی را در نتایج جستجو نشان میدهد، حتی اگر تمام تلاش خود را میکند تا نشان دهد کدام صفحه باید نمایش داده شود.
علاوه بر برچسبهای متعارف، این فرد از برچسبهای hreflang و نقشههای سایت استفاده میکند و تنظیمات صحیح را در کنسول جستجوی Google پیکربندی کرده است.
Google همچنان URL متفاوتی را در نتایج جستجو نشان میدهد.
مولر ابتدا توضیح میدهد که چرا Google URL مورد نظر را نمایش نمیدهد و توضیح میدهد که چه کاری میتوان انجام داد تا Google در صفحه دیگری ظاهر شود.
برچسبهای متعارف: چرا گوگل URL صحیح را نشان نمیدهد؟
یک برچسب متعارف سیگنالی را به Google ارسال میکند که نشان میدهد در صورت داشتن محتوای مشابه، کدام نشانی وب درست است که در نتایج جستجو نشان داده شود.
در این مثال خاص، کاربر Reddit توجه میکند که با وبسایت برندی سروکار دارد که دارای چندین دامنه سطح بالای کد کشور (ccTLD) است.
بهعنوان مثال، Google بهجای نمایش brand-name.ca در نتایج جستجوی کانادا، brand-name.co.uk.
دلایل متعددی برای این اتفاق وجود دارد.
محتوای تکراری منجر به قوانین متعارف اشتباه می شود
کاربر Reddit معتقد است که صفحات در دامنهها به اندازهای متفاوت هستند که به عنوان محتوای تکراری دیده نشوند. با این حال، مولر در غیر این صورت به او اطلاع می دهد.
مولر میگوید Google صفحات را تکراری میبیند و تنها یک نسخه را در نتایج جستجو فهرست میکند و بقیه را از فهرست خود حذف میکند.
“آنچه در اینجا اتفاق می افتد این است که این صفحات به طور کلی به طور قابل توجهی مشابه هستند، به طوری که Google آنها را با فهرست کردن یک نسخه متعارف حذف می کند. با این حال، با حاشیه نویسی hreflang، URL صحیح همچنان در نتایج جستجو نشان داده می شود (حداقل در جایی که hreflang تشخیص داده می شود و غیره).»
جالب برای یادگیری hreflang چیزی است که به اطمینان از نشان دادن URL صحیح در موارد خاص کمک می کند.
عناوین صفحه منجر به قوانین متعارف اشتباه
مولر خاطرنشان می کند که نحوه نوشتن عناوین صفحه توسط کاربر Reddit ممکن است برای Google گیج کننده باشد.
وقتی با وبسایتی سروکار دارید که دارای چندین ccTLD است، مولر پیشنهاد میکند پسوند دامنه را خارج از عنوان صفحه نگه دارید.
«یک بخش گیج کننده اینجا این است که عنوان صفحه شما از compantyname.TLD استفاده می کند. این بدان معناست که URL نشان داده شده نسخه .com.au است، اما عنوان شامل .co.uk است. میتوانید با تغییر عناوین صفحه و فقط استفاده از نام شرکت آن را برطرف کنید.»
چگونه یک مشکل را با Canonical های اشتباه برطرف می کنید؟
هیچ راه حل آسانی برای این راه حل وجود ندارد. موضوع صرفاً اضافه کردن برچسب های بیشتر یا تغییر عنوان صفحه نیست.
اگر می خواهید از حذف مجدد صفحات توسط گوگل در نتایج جستجو جلوگیری کنید، باید محتوا را به طور قابل توجهی متفاوت کنید.
مولر در موضوع Reddit بیان میکند:
“اگر می خواهید نمایه سازی / متعارف سازی را در اینجا تغییر دهید، باید مطمئن شوید که صفحات به طور قابل توجهی متفاوت هستند، نه فقط کمی متفاوت.”
آیا این یک مشکل بزرگ است؟
در حالی که ممکن است دیدن نشانی اینترنتی اشتباه گوگل در نتایج جستجو ناراحت کننده باشد، مولر می گوید این یک مشکل فوری نیست.
هیچ ضرری در مورد رتبهبندی جستجو وجود ندارد، و گزارشهای کنسول جستجوی Google همان چیزی است که در صورت انتخاب URL مورد نظر شما وجود دارد.
“علی رغم آنچه کنسول جستجو می گوید، موقعیت، نمایش ها و کلیک های این URL ها خوب خواهد بود. آنها به همان شکلی ظاهر می شوند که اگر URL واقعی نیز به عنوان متعارف انتخاب شده باشد. هیچ ضرری در رتبه بندی برای مواردی که به این شکل ایندکس می شوند وجود ندارد – و مزیت وجود URL های کمتری است که باید در سایت های شما خزیده و به روز شوند (به روز رسانی سریعتر موجودی و غیره).”
برای واضح بودن، عبارت بالا برای ویژگیهای دامنه شما اعمال میشود.
اگر میخواهید Google URL متعارف انتخابی شما را فهرست و نمایش دهد، راه حل این است که محتوا را با صفحهای که Google برای نمایش انتخاب میکند متفاوت کنید.
وقتی نوبت به رفع مشکل میرسد، مولر پیشنهاد میکند که شاید ارزش تلاش را نداشته باشد.
«با توجه به اینکه نتایج جستجو اساساً یکسان خواهد بود، نمیدانم که آیا واقعاً برای شما ارزشمند است یا نه – حداقل احتمالاً مشکلی فوری برای حل کردن نخواهد بود.»
منبع: Reddit
تصویر ویژه: fizkes/Shutterstock