جان مولر در جلسه ساعات اداری SEO به سوالی در مورد اینکه چرا نمرات اصلی وب سایت همچنان تغییر می کند، حتی با وجود اینکه خود صفحات وب تغییر نکرده اند، پاسخ داد.
دو نوع امتیاز حیاتی وب اصلی وجود دارد:
- داده های فیلد
اینها امتیازات اصلی وب سایت حیاتی هستند که از بازدیدکنندگان واقعی بازدیدکننده از یک وب سایت در دنیای واقعی ثبت می شود.
هدف از Field Data نشان دادن تجربه کاربر در دنیای واقعی بازدیدکنندگان واقعی سایت از یک سایت معین است. - داده های آزمایشگاهی
اینها امتیازات حیاتی وب هستند که توسط یک بازدید شبیه سازی شده ایجاد می شوند. یک ربات از Google Lighthouse که از یک عامل کاربری بهعنوان Chrome/94.0.4590.2 استفاده میکند، از صفحهای که در حال آزمایش است بازدید میکند و الگوریتمی شبیهسازی میکند که بازدید از طریق تلفن همراه و اتصال اینترنت قطع شده انجام شده است. اطلاعات بارگذاری صفحه جمع آوری می شود و یک امتیاز حیاتی وب هسته مصنوعی ایجاد می شود. هدف از داده های آزمایشگاهی تشخیصی است. داده های آزمایشگاهی به یک ناشر سایت یا یک SEO کمک می کند تا عملکرد صفحه وب را عیب یابی کند. داده های آزمایشگاهی اطلاعاتی را ارائه می دهد که به ناشر یا SEO کمک می کند تا بفهمد چه چیزی باعث کندی صفحه وب می شود و نکاتی را برای رفع مشکلات ارائه می دهد.
عکس از جان مولر در حال بحث در مورد امتیازات اصلی وب سایت
دادههای آزمایشگاهی با استفاده از ابزار Google’s Lighthouse تولید میشوند.
در واقع، رباتی که هنگام تولید بخش حیاتی وب از یک سایت بازدید می کند، برای داده های آزمایشگاهی از کلمه Lighthouse در عامل کاربر استفاده می کند.
طبق صفحه وب رسمی فانوس دریایی :
“Lighthouse یک ابزار متن باز و خودکار برای بهبود کیفیت صفحات وب است.
… دارای ممیزی برای عملکرد، دسترسی، برنامههای وب پیشرفته، SEO و موارد دیگر است.
می توانید Lighthouse را در Chrome DevTools، از خط فرمان یا به عنوان یک ماژول Node اجرا کنید. شما به Lighthouse یک URL برای ممیزی می دهید، یک سری ممیزی را بر روی صفحه انجام می دهد، و سپس گزارشی از عملکرد صفحه ایجاد می کند.
از آنجا، از ممیزی های ناموفق به عنوان شاخصی برای بهبود صفحه استفاده کنید. هر ممیزی دارای یک سند مرجع است که توضیح میدهد چرا ممیزی مهم است و همچنین نحوه رفع آن را توضیح میدهد.»
امتیازات Core Web Vitals مدام در حال تغییر هستند
سوالی که جان مولر به آن پاسخ داد، مشخص نکرد که آیا مربوط به دادههای میدانی است یا دادههای آزمایشگاهی.
فردی که این سوال را میپرسد به سادگی پرسیده شد که چه زمانی امتیازات حیاتی وب اصلی تغییر نمیکند، بدون اینکه دادههای میدانی یا دادههای آزمایشگاهی مشخص شود.
مولر از دیدگاه Field Data که امتیازات اصلی وب بر اساس بازدیدکنندگان دنیای واقعی است، به این سوال پاسخ داد.
این سوالی است که پرسیده شد:
“چه زمانی بخش حیاتی وب اصلی اطلاعات ثابت و صحیحی را ارائه می دهد؟
بدون تغییر هیچ دادهای در وبسایت تغییر میکند.»
نمرات Core Web Vitals تحت تأثیر عوامل تصادفی هستند
پاسخ بر تصادفی بودن دادههایی متمرکز بود که برای تولید دادههای میدانی حیاتی وب اصلی استفاده میشوند.
جان مولر پاسخ داد:
«بنابراین، من فکر میکنم این احتمالاً یک اثر جانبی از نحوه پردازش بخشهای حیاتی وب اصلی و بهروزرسانی تجربه صفحه است.
و این چیزی است که من سعی میکنم آن جزئیات را جستجو کنم تا کمی بیشتر در مورد اینکه چگونه دادههای میدانی، …دادههایی که کاربران واقعاً میبینند، به نوعی در این امر نقش دارند، درک کنم.
و این چیزی است که اگر کاربرانی از زمینههای مختلف و مکانهای مختلف و انواع دستگاههای مختلف به صفحات شما دسترسی داشته باشند، احتمالاً در طول زمان نیز نوساناتی را در آنجا مشاهده خواهید کرد.
سرعت اینترنت متفاوت است
یک سرور سریع و یک وب سایت سریع تنها بخشی از به دست آوردن امتیاز حیاتی وب اصلی است و تنها بخشی است که تحت کنترل SEO یا ناشر سایت است.
همانطور که جان مولر گفت، طیف گستردهای از عوامل دیگر وجود دارند که بر امتیازات حیاتی وب اصلی تأثیر میگذارند و بسیاری از این عوامل همیشه قابل کنترل نیستند.
حتی اگر یک وبسایت بر روی یک سرور اختصاصی سریع میزبانی شود، ازدحام شبکه، تلفن همراه قدیمی که توسط بازدیدکننده سایت استفاده میشود و اتصال داده تلفن همراه ضعیف، همگی میتوانند به طور قابلتوجهی بر عملکرد حیاتی وب اصلی یک وبسایت سریع تأثیر بگذارند و در نتیجه به آن کمک کنند. در دادههای میدانی امتیازات حیاتی وب هستهای کمتر از خوب را کسب کنید.
و برخی از بازدیدکنندگان سایت ممکن است از یک تلفن همراه مدل جدیدتر استفاده کنند که دارای پردازنده قدرتمندی است که در شبکه ۵G جدیدتر کار می کند. آن بازدیدکننده سایت امتیازات بالایی را در داده های میدانی اصلی وب سایت ایجاد می کند.
مواردی مانند تأخیر شبکه (میزان کندی کل اینترنت در هر لحظه) همچنین میتواند بر دادههای میدانی واقعی و دادههای آزمایشگاهی شبیهسازی شده تأثیر بگذارد.
بنابراین اگرچه دادههای آزمایشگاهی یک بازدیدکننده واقعی نیستند، یک ربات واقعی مبتنی بر مرورگر Chrome در حال سفر از طریق اینترنت برای بازدید از صفحه وب در حال آزمایش است. و این بر نمرات داده های آزمایشگاهی شبیه سازی شده نیز تأثیر می گذارد.
وبسایت Google’s Web.dev توضیحی در مورد اینکه چرا دادههای میدانی همیشه تغییر میکنند و همیشه ماه به ماه یکسان نیستند، منتشر کرد.
Web.dev اینگونه توضیح می دهد:
«مهمترین چیزی که باید در مورد داده های میدانی درک کرد این است که فقط یک عدد نیست، بلکه توزیعی از اعداد است. یعنی برای برخی از افرادی که از سایت شما بازدید می کنند، ممکن است خیلی سریع بارگذاری شود، در حالی که برای برخی دیگر ممکن است بسیار کند بارگذاری شود.
دادههای فیلد برای سایت شما مجموعه کاملی از تمام دادههای عملکرد جمعآوریشده از کاربران شما است.
به عنوان مثال، گزارشهای CrUX توزیعی از معیارهای عملکرد را از کاربران واقعی Chrome در یک دوره ۲۸ روزه نشان میدهد. اگر تقریباً به هر گزارش CrUX نگاه کنید، می بینید که برخی از کاربرانی که از یک سایت بازدید می کنند ممکن است تجربه بسیار خوبی داشته باشند در حالی که دیگران ممکن است تجربه بسیار ضعیفی داشته باشند.”
چه در حال آزمایش یک سایت برای دادههای آزمایشگاهی باشید و چه در حال بررسی دادههای میدانی واقعی باشید، امتیازات حیاتی وب اصلی متمایل به نوسان میشوند و احتمالاً ماه به ماه امتیاز ثابتی ارائه نمیدهند.
نقل قول
امتیازات Core Web Vitals چه زمانی کاهش می یابد؟
جوان مولر را در دقیقه ۱۹:۰۵ پاسخ سوال را تماشا کنید: