تهران ، ولیعصر
021-987654

زبان بدن، بخش چهارم: حالات تدافعی پا

منبع

به طور کلی می‌توان گفت تمام حرکاتی که بدن را به نوعی پوشش می‌دهند، نشانگر حالت تدافعی و منفی در فرد هستند، پا روی پا انداختن نیز مانند دست به سینه شدن و اشارات تدافعی دیگر، حالت منفی و تدافعی دارد، اما اگر بخواهیم در خصوص این نشانه جزئی‌تر شویم، حالت‌های پا روی پا انداختن و گره کردن پا به یکدیگر حالت های مختلف و ملاحضات خاص خود را دارد که در مقاله «زبان بدن، حالت تدافعی پا» به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

موقعیت پا روی پا انداختن معمولی

در این حالت که پا ماهرانه روی دیگری قرار می‌گیرد (معمولا پای راست بر روی پای چپ) اغلب فرد در حالتی عصبی، خودداری و تدافعی قرار دارد، البته نباید فراموش کرد که این نشانه با نشانه‌های منفی دیگر ظاهر می‌شود و به تنهایی نمی‌توان این استنباط را از این حرکت داشت، وقتی این اشاره با اشاره‌ی دست به سینه همراه می‌شود، شخص از مکالمه کناره‌گیری می‌کند و در مقابل شما گارد گرفته است، پس در این صورت بهتر است که شما با سوالات سنجیده علت مخالفت او را متوجه شوید و مکالمه را با او در این حالت تمام نکنید.

موقعیت پا روی پا انداختن معمولی

 

وضعیت پا روی پا انداختن به شکل ۴ انگلیسی

این اشاره حالت‌های جدلی یا رقابتی را نشان می‌دهد، در شرایطی که فرد به چالش کشیده شود و در وضعیت رقابتی قرار گیرد معموالا از این اشاره استفاده می‌کند.

موقعیت پا روی پا انداختن عدد ۴ انگلیسی

وضعیت پا روی پا انداختن به شکل ۴ انگلیسی و گرفتن پا با دست

فردی که حالت‌های خشن و سریع در بحث و جدل‌ها دارد اغلب پاهایش را به شکل عدد ۴ انگلیسی روی هم انداخته و با یک یا دو دست پایش را می‌گیرد، در این حالت فرد به شدت سختگیر و مصمم است و می‌خواهد مقاومت طرف مقابل را نیز در هم بشکند.

اشاره ضربدری کردن پا در حالت ایستاده

شاید تا به حال در مهمانی‌های مختلف یا در مذاکره و ارتباط با دیگران این اشاره را دیده باشید، فردی در گوشه‌ای دور از بقیه ایستاده، (معمولا) دکمه‌های کتش را بسته، پاهایش را به صورت ضربدری قرار داده و دست به سینه به دیواری تکیه داده است، اگر دقت کرده باشید زمانی که فردی در میان جمع غریبه و ناشناس باشد این حالت را به خود می گیرد. دست و پای گره خورده به ما می‌گوید که فرد راحت نیست و اعتماد به نفس ندارد. با خو گرفتن فرد با جمع، رفته رفته این اشارات کم می‌شود، پاها از روی هم برداشته می‌شود، کف دست‌ها هنگام صحبت آشکار می‌شود، دست از حالت بسته خارج شده و روی کفل یا جیب قرار می‌گیرد.

حالت ضربدری پا در حالت ایستاده

اشاره گر مچ پاها

گره شدن مچ پا از دیگر اشارات تدافعی و منفی است که در مردان اغلب با مشت کردن دست‌ها و قرار دادن آن‌ها بر روی زانو یا چنگ زدن دسته‌ی صندلی همراه است و در زنان معمولا با قرار گرفتن دست‌ها روی پا ظاهر می شود. معمولا فردی که این حالت را دارد لبش را گاز می‌گیرد، که این دو اشاره از زبان بدن، با یکدیگر به این معنا هستند که فرد دچار حس بازدارند، هیجان، عصبیت یا ترس است و از گفتن احساس یا نظر خود جلوگیری می‌کند.

گرده خوردن مچ پا در حالت نشسته

گره خوردن یک پا روی پای دیگر

معمولا این اشاره منحصر به خانم‌هاست، یکی از پاها دور پای دیگر می‌چرخد تا حالت تدافعی تقویت شود، با دیدن این اشاره می‌توانید مطمئن باشید که آن فرد دچار انزوای ذهنی شده و کناره گرفته است و شما اگر برای اقناع وی تلاش می‌کردید اصلا موفق نبوده‌اید و بهتر است به روشی مهرآمیز، دوستانه و ملایم او را از این حالت خارج کنید.

 

مقاله قبلی[اینفوگرافی]: داستان برند کافه بازارمقاله بعدی۴ کمپین خلاقانه از ایرلاین‌ها در زمینه بازاریابی محتوایی – بخش اول

منبع

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *