جان مولر، مدافع جستجوی Google توضیح میدهد که آیا استفاده از برچسبهای متا روباتها میتواند بر رتبهبندی صفحات وب در نتایج جستجو تأثیر بگذارد یا خیر.
این موضوع در آخرین قسمت از مجموعه Ask Googlebot در YouTube پرداخته شده است.
مولر به سؤال زیر در توییتر ارسال شده پاسخ می دهد:
“اگر سایتی متا تگ ربات نداشته باشد، آیا این روی رتبه بندی تاثیر منفی می گذارد؟”
وبسایتها میتوانند از تگهای متا روباتها برای سفارشیسازی ظاهر قطعههای جستجو استفاده کنند، بنابراین معمولاً میپرسیم که آیا آنها بر رتبهبندی جستجو تأثیر میگذارند یا خیر.
پاسخ کوتاه خیر است. برچسبهای متا روباتها سیگنالهای رتبهبندی نیستند.
پاسخ طولانیتر این است که میتوانند بر نرخ کلیک تأثیر بگذارند.
پاسخ کامل مولر را در بخش زیر بخوانید.
جان مولر گوگل در تگ های متا روبات
مولر در پاسخ به این سؤال در مورد تگهای متا روبات و تأثیر آنها بر رتبهبندی جستجو، میگوید:
“ما در مورد برخی از این عناصر سئو آنقدر صحبت می کنیم که به راحتی می توان فرض کرد که آنها مورد نیاز هستند. در این مورد، خیر. تگ متا روبات برای رتبه بندی لازم نیست.
متا تگ robots میتواند مشخص کند که یک صفحه خاص چگونه باید در جستجو نشان داده شود یا اینکه اصلاً نشان داده نشود. این متاتگ فقط در صورتی ضروری است که بخواهید ظاهر پیش فرض یک صفحه را در نتایج جستجو تغییر دهید.
به عنوان مثال، اگر می خواهید مدت زمان قطعه را محدود کنید، می توانید از متاتگ ربات حداکثر قطعه استفاده کنید. اگر هیچ اولویتی در مورد نحوه نمایش صفحه در جستجو ندارید، در این صورت عدم وجود متاتگ ربات در صفحه نیز کاملاً خوب است.
اگر در مورد گزینهها کنجکاو هستید، من اسناد ما را در مورد متا تگهای روبات و همچنین سایر برچسبهایی که Google پشتیبانی میکند بررسی میکنم.
Google از بیش از دهها تگ متا روبات پشتیبانی میکند که ناشران میتوانند از آنها برای سفارشی کردن همه چیز از متن در یک قطعه جستجو گرفته تا اندازههای تصاویر و پیشنمایشهای ویدیو استفاده کنند.
برچسبها بر آنچه افراد در نتایج جستجو میبینند تأثیر میگذارند، اما تأثیر مثبت یا منفی بر رتبهبندی جستجو ندارند.
برچسبهای رباتهای متا هیچ سیگنال یا اطلاعاتی را ارسال نمیکنند که Google بتواند از آن برای درک مکان رتبهبندی یک صفحه در نتایج جستجو استفاده کند.
بنابراین، صفحهای با تگهای متا روباتها نسبت به صفحه بدون آنها مزیت ذاتی ندارد.
اما این بدان معنا نیست که آنها مفید نیستند. وقتی از نحوه نمایش صفحات خود در نتایج جستجو توسط گوگل ناراضی هستید، تگ های متا روبات ارزش استفاده را دارند.
ممکن است متوجه شوید که Google محتوای اصلی صفحه را بیش از حد در قطعه جستجو ارائه می دهد، در این صورت می توانید تعداد کاراکترها را با برچسب max-snippet محدود کنید.
اگر احساس میکنید یک قطعه جستجو بدون کادر جستجوی sitselinks بهتر به نظر میرسد، میتوانید از تگ nositelinkssearchbox استفاده کنید. این یک مورد استفاده است که می تواند بر نرخ کلیک تأثیر بگذارد، اما بر نحوه رتبه بندی صفحه توسط Google تأثیر نمی گذارد.
برای اطلاعات بیشتر درباره برچسبهای متا روباتهایی که Google پشتیبانی میکند، به صفحه راهنما.
منبع: جستجوی Google مرکزی
تصویر ویژه: عکس از YouTube.com/GoogleSearchCentral، سپتامبر ۲۰۲۲.