بیماری کرونا همهی جنبههای زندگی ما مثل بازاریابی را تحت تاثیر قرار داده است. حتی اگر کسب و کار شما به سلامتی مرتبط نیست، باز هم تغییراتی را به علت پاندمی (همه گیری) بیماری کرونا در محتوی بازاریابی و پیام رسانی به مشتریان اعمال کردهاید و احتمالا برای درک اینکه در این دوران بیسابقه، چگونه بازاریابی خود را با کرونا مرتبط کنید بسیار تلاش میکنید. این راهنما برای کمک به شما با هدف دست یابی به این موضوع است.
این مقالخ شامل:
- دستورالعملهایی برای تغییر به موقع استراتژی بازاریابی
- منابعی برای اطمینان از دقت این کار
- پیشنهادهایی برای تعدیل پیشنهادات خود
- راهنماهایی برای پیگیری کامل موضوع
بازار یابی حین شیوع ویروس کرونا
بیماری کرونا نه تنها روند کسب و کار، بلکه اولویتهای مصرف کننده و چشم انداز بازاریابی را تغییر داده است. هدف این راهنما کمک به شما برای تغییر شیوه ارتباط مرتبط به بیماری کرونا است و اینکه در عین حال بتوانید به صورت هدفمند ارتباط خود را با مشتری ادامه بدهید و به همراه مصرف کننده خود باقی بمانید. بیاید با مهمترین موضوع شروع کنیم.
دقیق و حساس بودن
بیماری کرونا در جهان به صورت شخصی بر افراد تاثیر گذاشته است، بنابراین امروزه خطر کاهش محبوبیت به دلیل دقت نکردن نسبت به تغییرات یا سوء استفاده از تغییرات ناشی از بیماری کرونا از همیشه بیشتر است و بازاریابی شرکتها را تحت تاثیر قرار میدهد. همچنین با توجه به محبوبیت بالای وسایل ارتباط عمومی، یک اشتباه کوچک به معنی عواقب بلند مدت و دور از دسترس برای شرکت شما است. از این دستورالعملها پیروی کنید تا مطمئن شوید که به طور مناسب در طول شیوع بیماری کرونا ارتباط برقرار میکنید.
بهتر است خیلی جدی باشد تا سبُک!
با وجود اینکه معمولاً استفاده از لحن محاورهای برای برندها معمول و مؤثر است، بهتر است در حال حاضر از طنز یا شوخ طبعی استفاده نکنید و خیلی غیر رسمی بودن ممکن است مضر باشد. ممکن است محتوی که برای بازاریابی تولید میکنید با شخصیت برند خود متناسب نباشد، به همین دلیل خیلی بهتر است که احتیاط کنید و تاحدی جدی باشید که اینکه به دلیل تبلیغات و بازاریابی نامناسب شرمنده باشید.
ما توصیه میکنیم که لحنی مثبت، الهام بخش و مفید داشته باشد. از شوخ طبعی و غیر رسمی بودن دوری کنید.
تغییر شیوه بازاریابی در اثر بیماری کرونا
شرکت Denny’s یک مثال خوب از تغییر لحن غیر رسمی (سمت چپ) به لحن رسمی (سمت راست) است.
بهترین روش برای بیان وضعیتی که بخاطر کرونا بوجود آمده است
جدی تر بودن به معنای داشتن لحنی غمگین نیست. اگر تفاوت بین مثبت بودن و شوخطبعی را دقیقا درک کنید، میتوانید با وجود بیماری کرونا به صورت مفید بازاریابی کنید.
تغییر در محتوی ایمیل برای بازاریابی درست و کارآمد
یک محتوای مناسب و مرتبط با بیماری کرونا
به لغات نامناسب توجه کنید
شما میدانید که از لغات و عبارات نامناسب که شناخته شده هستند استفاده نکنید اما در نظر داشته باشید که عبارات و لغات بسیار دیگری هم در مورد بیماری کرونا هستند که برای بازاریابی بسیار مضر میباشند. به عنوان مثال:
- قاتل مثل عبارت “معامله با قاتل”
- مسری و یا واگیردار مثل عبارت ” نحوه تولید محتوای مسری”
- لغات مربوط به بررسی کردن سلامتی ،مثل عبارت ” نبض بودجه خودتان را بگیرید”
- شیوع
- عفونی
- ویروسی
- جمعآوری
- حادثه
موضع خنثی یا حمایتی بگیرید
اگر کسب و کار شما هنوز فعالیت میکند و به بیماری کرونا مرتبط است، در مورد انتخاب موضوع دقت کنید. به عنوان مثال در ارزیابیهای دولتی مربوط به بیماری کرونا کاهش شدید نرخ بهره وجود دارد. برای دلالان مسکن، جملهی ” اکنون از مزایای نرخ بهره پایین استفاده کنید!” یک مفهوم مفید را به صورت نامناسب منتقل میکند اما جملهی “بگذارید به شما برای یافتن راههایی بهتر در شرایط اقتصادی ناپایدار کمک کنیم” این مفهوم مهم را با پیشنهاد امنیت و احترام را در شرایط مهم فعلی به مشتری بیان میکند.
به طور مشابه شرکتهایی که مسئولیت بازاریابی و تبلیغ برای شرکتهایی که به هر نحوی به بیماری کرونا مرتبط هستند را بر عهده دارند، در حال حاضر نباید به دنبال جذب سرمایه برای شرکت باشند، بلکه بهتر است به این شرکتها کمک کنند که تا محصولات خود را تا حد امکان در دسترس افرادی که به محصولات آنها نیاز دارند قرار بدهند و آنها را با شرکت خود آشنا کنند.
- از مفاهیمی مثل (مشارکت، ارتباط، نقش داشتن، راهنمایی، همکاری و پاسخگویی) استفاده کنید.
- از مفاهیمی مثل (جذب سرمایه، سود کردن، پیشنهاد، کسب درآمد و سود رساندن) استفاده نکنید.
- مراقب مفاهیمی مثل (فرصت و بیشترین استفاده) باشید.
به مشارکت فکر کنید، نه تغییر
اگر کسب و کار شما به بیماری کرونا ارتباط کمی دارد یا اصلا مرتبط نیست، هنوز هم راههایی برای ایجاد ارتباط با این موضوع وجود دارد. البته توجه کنید که انگیزه شما در این لحظه نباید گسترش کسب و کار باشد، بلکه بهتر است پیشنهاد یک ارزش به مخاطبتان باشد. پس بهتر است به دنبال مشارکت باشید، نه تغییر.
من اخیرا یک ایمیل از CodeAcademy دریافت کردم که دارای بیان کننده دیدگاه مشارکت بود. این یک تکه از ایمیل است :
تاکید بر مشارکت در بازاریابی در اثر تغییرات ناشی از بیماری کرونا
همانطور که در متن ایمیل مشاهده می کنید، راهی برای مشارکت و همایت مصرف کننده پیشنهاد شده است. پس این جمله را به یاد داشته باشید که:
اکنون زمان تغییر مصرفکنندگان نیست، بلکه زمان افزایش مشارکت برای بهبود شرایط بیماری کرونا است.
اطمینان از دقت
اکنون بیش از هر زمان دیگری تلاش بیشتر برای دقیق بودن، به شما کمک می کند که اعتمادی را که با تلاش بسیار از سوی مشتری به دست آورده اید را حفظ کنید. این دقت همچنین باعث میشود که با تغییراتی که در جستجوی مخاطبان برای اطلاعات بیشتر اتفاق میافتد هماهنگ باشید و حتی منابع اطلاعاتی خود در مورد بیماری کرونا را تغییر بدهید. در اینجا چندین دستورالعملهایی که به شما برای دقیق ماندن کم میکند اشاره میکنیم.
از منابع معتبر بیماری کرونا استفاده کنید
اگر به درستی اطلاعات را از دیگران کپی کنید، به طور همزمان مفهوم مناسبی از مطلب کپی شده به مخاطب خود منتقل میکنید. اگر شما میخواهید به مخاطب خود بگویید که “من برای کمک به شما اینجا هستم” ولی از مطالب نامناسب استفاده کنید، پیام شما به این صورت که “من بی دقت هستم” یا در بدترین حالت به این مفهوم که “من قابل اعتماد نیستم” منتقل میشود.
اطلاعات نادرست در مورد ویروس کرونا همه جا هستند و پس مطمئن بشوید که برای بازاریابی از منابع درستی مطالب را برداشت میکنید، به ویژه زمانی که آنها را در شبکههای اجتماعی یا تبلیغات که قابلیت انتشار دارند، پخش میکنید. بهترین مکانها برای اطلاعات قابل اعتماد موارد زیر هستند:
- مراکز کنترل بیماریها
- سازمان جهانی بهداشت (WHO)
- سازمان سلامت عمومی ایران و وزارت بهداشت
- اطلاعاتی که در سایت org در مورد ویروس کرونا موجود است.
در تلاش برای به حداقل رساندن انتشار اطلاعات نادرست،سایت و برنامه موبایلی Canva تمپلیتهایی رایگان برای فضای رسانههای عمومی ساخته است و اطلاعات ویروس کرونا از سازمان جهانی بهداشت به دست میآورد. میتوانید از طریق این لینک به پاسخ سوالات مربوط به ویروس کرونا دسترسی پیدا کنید. پیامهای بازاریابی که Canva در مورد این تمپلیتها استفاده میکند حاوی نکات بیان شده در بالا هستند.
بازاریابی با اطلاعات صحیح
Canva از پیامهایی دقیق، با تاکید بر مشارکت و صحت اطلاعات استفاده میکند.
از گرامر مناسب استفاده کنید (درست بنویسید)
اغلب وقتی که اطلاعات را از منابع دیگر کپی میکنید گرامر مهم نیست اما در مورد بیماری کرونا این موضوع متفاوت است. گرامر نادرست ممکن است باعث کاهش اعتبار مطالب بیان شده بشود و حتی مفهوم پیام را هم عوض کند. مثلا برای جمله “شهردار پناهگاهی برای شهر مشخص کرده است” این معنی را میدهد که یک مکان در شهر به عنوان پناه گاه وجود دارد که باید در آنجا جمع شد اما ممکن است مفهوم اصلی این باشد که محل زندگی هرفرد در حقیقت یک پناهگاه امن برای دوری از بیماری کرونا است.
برای کپی اطلاعات مربوط به بیماری کرونا به صورت کلی، دو ابزار بزرگ وجود دارد که میتوانیم پیشنهاد کنیم:
- راهنمای موضوعی در مورد بیماری کرونا: این دستورالعمل ساده و کاربردی توسط خبر گزاری ها مثل Associated Press و یا خبرگزاری های معتبر ایرانی برای کنترل بیماری کرونا تهیه شده است. هرچند که اولویت با توصیه های رسمی سایت وزارت بهداشت و درمان می باشد. راهنماهای آموزشی کرونا
- ویراستیار: این یک برنامه کنترل املا و ویراست داری فارسی است که مشکلات نوشتاری را بررسی میکند و آنها را برطرف میکند و به صورت رایگان هم میتوانید نصب کنید و به همراه نرمافزارهای آفیس قابل نصب است.
چک کردن پیامها از این جهات، زمان بیشتری میبرد و ممکن است مخاطب شما بدون ایجاد تغییرات در متن پیام هم مفهوم شما را متوجه بشود اما بهتر است مطمئن باشید تا اینکه بخاطر اطلاعات نا درست شرمنده شوید. بیماری کرونا یک موضوع موقت نیست و اثرات آن ممکن است به مدت طولانی باقی بمانند، پس باید پیام شما به مدت طولانی باقی بماند، پس سعی کنید آن را قابل استاندارد و قابل اطمینان بسازید.
خوش بین باشید اما قول ندهید
این مهم است که محتوای پیام شما برای بازاریابی امیدوار کننده باشد و در مورد آینده فکر بکنید اما به خاطر داشته باشید که بیماری کرونا یک شرایط بیسابقه است و حتی پیشبینیها هم سوال برانگیز هستند. همهی آنچه که شما میتوانید به مخاطب خود قول بدهید، این است که شرایط را کنترل خواهید کرد و به مخاطب خود به بهترین نحو خدمت میکنید. وعده چیز دیگری را دادن، حتی اگر منطقی باشد، ممکن است نتیجه معکوس بدهد.
پیشنهادات خود را بهبود ببخشید
گوگل تبلیغات را برای شرکتهای مسافرتی ممنوع کرده است اما هنوز شرکت های بسیاری هستند که میتوانند در حین شیوع بیماری کرونا تبلیغ و بازاریابی کنند. مطمئن شوید که محتوی پیام تبلیغاتی شما برای بازاریابی مناسب است. همچنین با توجه به اینکه اطلاعات به سرعت در حال تغییر هستند، سعی کنید محتوی تبلیغ خود را روان و قابل تطبیق با تغییرات تنظیم کنید تا دائماً مجبور به تغییر محتوای تبلیغ نباشید. در اینجا چند پیشنهاد و دستوالعمل برای افزایش میزان فروش که مرتبط به بیماری کرونا ارائه میکنم.
فوریتها را برطرف کنید
“اکنون تماس بگیرید” یا “اکنون رزرو کنید” گزینههای خوبی هستند؛ اما هیجان برانگیز مثل “این کالا را از دست ندهید” یا تبلیغات نشان دهندهی کمبود کالا مثل “تا قبل از اینکه خیلی دیر شود، یکی برای خود تهیه کنید” زیاد باعث تحریک مصرف کنندهها و سایر کسب و کارها نمیشوند. در این شرایط بیماری کرونا بسیار مورد توجه و ضروری است و تاکید بر ضرورت این موضوع ممکن است باعث شود که مشتری تصور کند که شما این موضوع را نادیده گرفتهاید و همچنان بر آن تاکید میکنید یا از میزان بالای هشدارها برای بیماری کرونا بیخبر هستید.
بیماری کرونا بازاریابی بسیاری از محصولات را تغییر می دهد
این یک مثال از تغییر محتوی تبلیغ برای رزرو کردن و بازاریابی با توجه به بیماری کرونا است.
برای مرتبط بودن تغییراتی اعمال کنید
پیشنهادات خود را یک بار دیگر چک کنید و مطمئن شوید که محتوی تبلیغ شما متناسب با معیارهای امنیتی بیماری کرونا و تغییرات سبک زندگی است. برای مثال:
- پیشنهادات غیر مرتبط مثل “به گردش بردن بیشتر سگ” یا “ارائه غذا درب در خانه” را به پیشنهادات خنثی، اما منطقیتر برای بازاریابی متناسب با تغییرات ارائه بدهید، مثل “نتیجه بیشتر” یا “سفارش آنلاین بیشتر”.
نمونه تبلیغات بسیار بد برای زمان کرونا
- CTA ها (Call to action یا ترغیب به عملی خاص) را یک بار دیگر تنظیم کنید، مثلا “الان عضو شوید” برای شرکتهایی که در حال حاضر فعالیت نمیکنند مناسب نیست اما “اطلاعات بیشتری کسب کنید” مفیدتر است.
- از لغاتی استفاده کنید که بر امنیت مخاطب خود تاکید کنید، مثلا “رایگان با ما تماس بگیرید”، “مجازی”، “از راه دور”، “درخانه”، “قابل دانلود”، “انتقال”، “آنلاین” مناسب هستند.
تغییر بازاریابی در محصولات غذایی
مثلا شرکت Sweetgreen در ارتباط خود با مشتریان،هشتگ #sghacks را به جمله ” #sghacks از خانه” تغییر داده است.
- یکی از این ۶ استراتژِی را در فیسبوک یا اینستاگرام برای تبلیغات و بازاریابی حین شیوع بیماری کرونا انجام بدهید:
- ثابت قدم باشید و تبلیغات پربازده خود را گسترش دهید
- آگاهی از برند را در مخاطبان آنلاین خود گسترش دهید
- لید و مشتری های جدیدی پیدا کنید و لیست بازاریابی ایمیل خود را برای لیدهای جدید ایجاد کنید
- روی فعالیتهای ریمارکتینگ (بازگرداندن مشتری) متمرکز شوید
- آگهی های خلاقانه ی جدید و مخاطبان جدید را آزمایش کنید
- فیسبوک و لایو در اینستاگرام را امتحان کنید
Coolidge Yoga پیشنهادات مجازی مناسبی را با توجه بیماری کرونا ارائه میدهد.
پیامهای برنامهریزی شده خودتون را چک کنید
ایمیلها یا پستهای برنامه ریزی شده خود را مرتبط با بیماری کرونا تغییر بدهید. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- دروغ ۱۳ و یا طنزها
- عید نوروز و یا تعطیلات های رسمی
- پیشنهادات و تخفیف ها بر اساس تولد و سالگرد ازدواج مشتریان
- کمپینهای UGC (تولید محتوا توسط مشتری)
در مسیر باقی بمانید
اگر فکر میکنید شیوهی بازاریابی شما غرق در تغییرات بر اثر بیماری کرونا شده است، به خاطر داشته باشید که تنها نیستید. بسیاری در حال حاضر در حال اعمال تغییرات و ایجاد ریتمهای جدید هستند. اینها راهنماییهایی هستند تا به شما در این مورد کمک کنند.
- اولویت بندی کنید: شما نباید تمام تغییرات بالا را در تبلیغات خود اعمال کنید. از پر بینندهترین تبلیغات خود و تبلیغات جدیدی که میدهید شروع کنید.
- تغییرات خود را زیر نظر داشته باشید: از تغییراتی که بر روی تبلیغات خود اعمال میکنید یک لیست تهیه کنید تا بعد از اینکه شرایط به حالت عادی برگشت، بتوانید تبلیغات را به حالت اصلی خود برگردانید.
- هیچ چیز را پاک نکنید: ایدههای خوب خود و کمپینهای مناسب را ذخیره کنید تا در آینده و در زمانی که مفیدتر واقع خواهند شد، یک با دیگر استفاده کنید. شرایط یک روز طبیعی خواهند شد، عادیِ جدید اما با این وجود عادی!
- استانداردهای تبلیغاتی خود را همچنان حین بازاریابی برای بیماری کرونا بالا نگهدارید.
بیماری کرونا یک موضوع جدید است و محتوای تبلیغات و پیشنهادات شما برای بازاریابی بهتر، ممکن است تغییر کند اما شما باید استانداردهای تبلیغات خود را همچنان حفظ کنید. در انتها با این تغییرات، شما همچنان اطلاعات مناسب را در اختیار مخاطب قرار میدهید، ارزش خود را بالا میبرید و به مخاطب خود منتقل میکنید که همراه با نیازهای آنهاست.
رفرنسها:
https://www.wordstream.com/blog/ws/2020/04/02/marketing-during-covid-19
مشاهده پراکندگی ویروس کرونا در جهان به وسیله ی گوگل:
https://news.google.com/covid19/map?hl=en-US&gl=US&ceid=US:en