نمایش
در حال ثبت رای
بخش Merchant listings در سرچ کنسول برای کسانی که صاحبان مشاغلی که به طور مستقیم کالاهای خود را میفروشند و یا لیست محصولات خود را در Merchant Center ثبت کردهاند گزارشهایی را ارائه میکند. این گزارشها مربوط به بازدید از این کالاها و وضعیت دادههای ساختار یافته (Structured Data) هستند که در ادامه راجع به آن صحبت میکنیم.
منظور از Merchant listings چیست؟
قبل از معرفی بخش merchant listing در سرچ کنسول، میخواهیم با مفهوم این عبارت آشنا شویم. گوگل سرویسی به نام Google Merchant دارد که با نام Merchant Center نیز شناخته میشود. Google Merchant Center یک سرویس مشابه گوگل سرچ کنسول اما برای صاحبان مشاغل است که میتوانند با ثبت دادههای فروشگاه و محصولات خود، امکان بهره مندی از برخی مزیتها از جمله دریافت دادههایی محصول مانند تعداد کلیک، وضعیت موجودی، تبلیغ در گوگل و افزایش ایمپرشن در نتایج جستجو را داشته باشند.
Merchant Listings ویژگی از سوی گوگل است که صاحبین وب سایتهای فروشگاهی که اطلاعات خود را در Merchant Center ثبت کردهاند، میتوانند از آن استفاده کنند. بخش Merchant listings در سرچ کنسول نیز برای همین اضافه شده است. این ویژگی شامل نمایش آدرسهای اینترنتی وب سایت شما است که در صفحه SERP در قالب شبکه محصولات یا پنلهای دانشی که مربوط به آن محصول میشوند یا در Google Lens و Google Images قابل مشاهده هستند. به عنوان مثال شما میتوانید نمونه آن را در تصویر زیر مشاهده کنید:
نکته: ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که بپرسید تفاوت میان این ویژگی با Product snippets چیست؟ چرا در سرچ کنسول دو بخش جداگانه برای Merchant Listings و Product Snippets داریم. در این خصوص باید به ۲ نکته مهم اشاره کرد. اولا پروداکت اسنیپتها تنها شامل نتایج ارگانیک و ۱۰ نتیجه اول SERP هستند و شامل موارد خاصی میشوند. این در حالی است که چنین چیزی برای Merchant Listings صدق نمیکند. ثانیا گزارش یا بخش Merchant Listings مربوط به صفحاتی است که شما به عنوان فروشنده کالا را به خریدار مستقیما در همان صفحه میفروشید. اما Product Snippets مربوط به صفحات نقد و بررسی محصول یا سایتهای جمع آوری کننده دادهها (aggregator sites) میباشد.
آشنایی با بخش Merchant listings در سرچ کنسول
همزمان با مشاهده این ویژگی، بخش Merchant listings در سرچ کنسول نیز به قسمت Shopping سرچ کنسول اضافه شده است. این قسمت در سپتامبر سال ۲۰۲۲ معرفی شده و برای سرچ کنسول سایتهای فروشگاهی قابل مشاهده میباشد. اگر آموزش بخش shopping سرچ کنسول در بلاگ را دیده باشید، به صورت مختصر به این قسمت اشاره کرده بودیم.
برای دسترسی به این قسمت کافیست مسیر زیر را طی کنید:
- ابتدا وارد پنل سرچ کنسول بشوید.
- حال با انتخاب Property مربوط به سایت فروشگاهی خود، به منوی سمت چپ نگاهی بیندازید.
- از بخش Shopping، گزینه Merchant listings را انتخاب کنید.
حال میتوانید نمودار گزارش Merchant Listings در سرچ کنسول را مشاهده کنید. ما در صفحه آموزش سرچ کنسول اکثر قسمتهای سرچ کنسول را معرفی کردهایم که میتوانید با مطالعه این مقاله، با پتانسیلهای صفحه سرچ کنسول آشنا شوید.
نکته مهم: توجه کنید که این بخش با گزارش مربوط به product snippets متفاوت است. ما در آموزش بخش product snippets به صورت جداگانه نتایج غنی مرتبط به محصولات را توضیح دادهایم. گزارش Merchant Listings مربوط به صفحاتی است که در Merchant Center گوگل ثبت شده و صرفا محدود به صفحه محصولی میشود که خریدار مستقیم کالا را از آن طریق خریداری میکند.
نمودار گزارش Merchant listings در سرچ کنسول
با ورود به بخش Merchant Listings، ۲ قسمت را مشاهده میکنید که به شرح زیر هستند:
نمودار گزارش
در اینجا گزارشی از صفحات شما که در آن Merchant Listings به درستی یا نادرست تنظیم شده، قابل مشاهده است. شما میتوانید گزارش ارائه شده را در ۲ دسته بندی مشاهده کنید که شامل:
بخش Valid و Invalid
- Valid: صفحاتی هستند که markup یا نشانه گذاری برای آنها به درستی انجام شده است.
- Invalid: صفحاتی که دارای اخطار در نشانه گذاری Merchant Listings هستند.
این بخش Merchant listings در سرچ کنسول، مشکلات مرتبط با دادههای ساختار یافته را نشان میدهد. این صفحات مربوط به پیجهایی است که محصولاتی را به فروش میرسانند. در این قسمت دادههای گستردهای از Schema.org و ویژگیهای آن از نوع Product پوشش داده شده؛ از جمله میتوان به اندازههای لباس، امتیاز صرفه جویی انرژی برای کالاهای برقی و غیره اشاره کرد.
Impressions
همچنین گزینهای به نام Impressions در این قسمت وجود دارد که میتوانید با انتخاب آن، انطباق نمایشی (ایمپرشن آن صفحات) در حال حاضر یا به تازگی را مشاهده کنید.
View Data about Valid Items
شما میتوانید دادههایی که در مورد صفحات معتبر جمع آوری شدهاند را با انتخاب این گزینه مشاهده کنید.
جدول ها در ابزار Merchant listings سرچ کنسول
قسمت مهم دیگری که در بخش Merchant listings در سرچ کنسول میبینید، مرتبط به عملکرد صفحاتی است که یا با مشکلاتی روبرو بوده و یا به علت یکسری نواقصات، با اخطار (علامت زرد رنگ) همراه هستند. جدولهای بخش Merchant listings در سرچ کنسول را میتوان به ۲ بخش تقسیم کرد که عبارتند از:
Why Items are Invalid
اگر صفحات سایت شما دارای خطا (Invalid) باشند، تصویری مشابه عکس زیر را مشاهده میکنید. در این قسمت لیستی از صفحات با مشکلات آنها نمایش داده میشود. شما میتوانید با کلیک روی هر ردیف، مشکل دقیق آن را مشاهده کرده و قسمتی که Structured Data محصول دچار مشکل است را مشاهده کنید. در این بخش ممکن است با ارورهای مختلفی برخورد کنید. مثلا Invalid ISO 4217 Currency code (inf “offers”) که در ادامه به توضیحات کامل آن میپردازیم.
Improve Item Appearance
در صورتی که صفحات محصول شما دارای مشکلات ظاهری یا مواردی غیرمهم باشند، به صورت Warning در این بخش نمایش داده میشوند. به عنوان مثال ممکن است کیفیت تصویر محصول مناسب نباشد یا مقدار یک ویژگی یا آیتم تعریف نشده باشد.
نکته: این اخطارها شما را از نمایش ریچ ریزالتها در صفحه SERP محروم نمیکنند. با این حال ممکن است منجر به افت کیفیت تجربه کاربری سایت شما نسبت به دیگران شوند.
آشنایی با ارورهای بخش Merchant listings در سرچ کنسول
حال نوبت آن است تا ارورهای بخش Merchant listings در سرچ کنسول را به شما معرفی کنیم. قابل ذکر است که شما میتوانید با ورود به صفحاتی که Invalid هستند و انتخاب گزینه “Learn More”، اطلاعات بیشتری را راجع به این ارورها مشاهده کنید.
ارور Missing field “hasMerchantReturnPolicy” (in “offers”)
این ارور زمانی ایجاد میشود که فیلد hasMerchantReturnPolicy تعریف نشده است. همانطور که میدانید، این یک موضوع بدیهی است که خریداران قبل از تهیه کالا از سایت شما بخواهند قیمت، سرعت حمل و نقل، سیاستهای بازگشت کالا و قیمت ارسال کالا را بدانند. این موارد از نظر گوگل ضروری است.
زمانی که مورد “سیاستهای بازگشت کالا” تعریف نشود، این ارور مشاهده میشود. برای نشان داده اطلاعات مربوط به سیاستهای بازگشت (Return) یا ارسال (Shipping) کالا باید آن را به صورت دادههای ساختار یافته Data Markup ثبت کنید. همچنین شما میتوانید این اطلاعات را در پنل Merchant Center ثبت نمایید. اگر شما هم به این ارور برخورده کردهاید، ما در صفحه رفع خطای Missing field “hasMerchantReturnPolicy” (in “offers”) به طور کامل راجع به آن و نمونه کدی که میتوان این ارور را رفع کند، صحبت کردهایم.
نکته: شما میتوانید دادههای ساختار یافته مرتبط با Schema Markup در این ارورها را از طریق این لینک مشاهده کنید.
ارور Missing field “shippingDetails” (in “offers”)
همانطور که در قسمت قبل گفتیم، گوگل در ارائه اطلاعاتی راجع به سیاستهای حمل و نقل حساس است. پس لازم است اطلاعاتی در مورد سیاستهای حمل و نقل را به کمک ویژگیهای OfferShippingDetails را اضافه کنید. OfferShippingDetails شامل یکسری ویژگیهایی است که اطلاعاتی نظیر هزینههای حمل و نقل، بازههای زمانی تخمینی ارسال کالا و خط مشی حمل و نقل شرکت شما را مشخص میکند. پروپرتیهای مهمی که باید به کد اسکیمای خود برای رفع این مشکل اعمال کنید شامل deliveryTime، shippingDestination، shippingRate، shippingRate.currency و نیز shippingRate.value یا shippingRate.maxValue است. شما میتوانید ویژگیها (Property)ی مرتبط با OfferShippingDetails را در این لینک مشاهده کنید. یک نمونه کد برای رفع این مشکل به شرح زیر است:
“shippingDetails”: {
“@type”: “OfferShippingDetails”,
“shippingRate”: {
“@type”: “MonetaryAmount”,
“value”: ۳.۴۹,
“currency”: “USD”
},
“shippingDestination”: {
“@type”: “DefinedRegion”,
“addressCountry”: “US”
},
“deliveryTime”: {
“@type”: “ShippingDeliveryTime”,
“handlingTime”: {
“@type”: “QuantitativeValue”,
“minValue”: ۰,
“maxValue”: ۱,
“unitCode”: “DAY”
},
“transitTime”: {
“@type”: “QuantitativeValue”,
“minValue”: ۱,
“maxValue”: ۵,
“unitCode”: “DAY”
}}}},
ارور Invalid object type for field “brand”
این مورد یک خطای غیر بحرانی است که رفع آن بسیار آسان است. علت وقوع این خطا عدم تعیین Object Type صحیح برای فیلد Brand است. مثلا همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، به جای آنکه عبارت “Brand” برای فیلد Brand تعریف شود، عبارت “Product” به کار رفته که باید تصحیح شود.
ارور No global identifier provided (e.g., gtin, brand)
این مورد یک Warning (نه ارور) بوده و مربوط به عدم درج شماره کالای تجاری جهانی است. اقلام تجاری از جمله خدمات و محصولات با استفاده از کدهای خاصی که به “شناسه محصول” معروف هستند، شناسایی میشوند. شما میتوانید با وارد کردن دقیقترین GTINها (به شکل عددی) برای محصول یا خدمات خود آن را برطرف کنید. در صورتی که محصول یا خدمات شما بارکد خاصی ندارد، میتوانید این ارور را نادیده بگیرید.
نکته: این ارور زمانی مهم است که شما بخواهید در Google Shopping، آمازون، eBay و غیره اقدام به فروش محصولات خود و سئو آنها نمایید.
ارور Invalid string length in field “description”
این ارور زمانی رخ میدهد که محتوای توضیحات محصول بیش از ۵۰۰۰ کاراکتر دارد. شما باید این محتوا را بین مقدار ۵۰ تا ۵۰۰۰ کاراکتر درنظر بگیرید.
ارور Missing field “description”
این مورد یک Warning بوده ولی اکیدا توصیه میشود که فیلد آن برای محصول یا خدمات شما تعریف شود. زمانی که این کار انجام نگردد، با این ارور مواجه میشوید.
دادههای ساختار یافته Merchant Listings
در نهایت برای درک کامل اطلاعات و گزارشهایی که بخش Merchant listings در سرچ کنسول ارائه میکند، میبایست با دادههای ساختار یافته این بخش آشنا شوید که به همراه ویژگیهای ضروری و اختیاری آنها در جدول زیر آمده است.
داده ساختار یافته Merchant Listings | ویژگیهای ضروری (الزامی) | ویژگیهای توصیه شده (اختیاری) |
Product | Name, Image, Offers | aggregateRating, audience, brand.name, color, description, gtin | gtin8 | gtin12 | gtin13 | gtin14 | isbn, hasEnergyConsumptionDetails, inProductGroupWithID, material, mpn, pattern, review, size, sku |
Offer | price or priceSpecification.price, priceCurrency or priceSpecification.priceCurrency, priceSpecification | Availability, hasMerchantReturnPolicy, itemCondition, shippingDetails, url |
UnitPriceSpecification | Price, PriceCurrency | referenceQuantity |
QuantitativeValue (برای قیمت واحدها) | unitCode, value | valueReference |
SizeSpecification | – | Name, sizeGroup, sizeSystem |
PeopleAudience | – | suggestedGender, suggestedMaxAge (or suggestedAge.maxValue), suggestedMinAge (or suggestedAge.minValue) |
EnergyConsumptionDetails | hasEnergyEfficiencyCategory, | energyEfficiencyScaleMin و energyEfficiencyScaleMax |
Shipping | deliveryTime, shippingDestination, shippingRate.currency, shippingRate.value or shippingRate.maxValue | – |
DefinedRegion | addressCountry | انتخاب یکی از موارد addressRegion یا postalCode, addressRegion, postalCode |
ShippingDeliveryTime | – | handlingTime, transitTime |
QuantitativeValue (برای نشان دادن زمان حمل و نقل) | maxValue, minValue, unitCode | – |
Returns | applicableCountry, returnPolicyCategory | merchantReturnDays, returnFees, returnMethod, returnShippingFeesAmount |