شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام، متا، توسط کمیسیون حفاظت از دادههای ایرلند (DPC) به دلیل نقض قوانین حریم خصوصی اتحادیه اروپا در مجموع ۴۱۴ میلیون دلار جریمه شد.
طبق DPC، Meta به طور غیرقانونی از کاربران خواسته است که با تبلیغات شخصی و هدفمند موافقت کنند.
در نتیجه، متا تقریباً ۲۲۳ میلیون دلار برای نقض سیاست های حفظ حریم خصوصی فیس بوک و حدود ۱۹۱ میلیون دلار برای اقدامات خود در اینستاگرام پرداخت خواهد کرد.
این تصمیم به دنبال دو اتهام مطرح شده در سال ۲۰۱۸ مبنی بر نقض مقررات عمومی حفاظت از داده ها (GDPR) توسط متا صورت می گیرد.
GDPR مجموعه ای از مقررات است که به حفاظت از داده های شخصی شهروندان اتحادیه اروپا کمک می کند. این به شهروندان اتحادیه اروپا اجازه می دهد تا کنترل بیشتری بر نحوه کسب، استفاده و اشتراک گذاری اطلاعات شخصی کسب و کارها داشته باشند.
بهعلاوه، GDPR حفظ اطلاعات مشتری را بدون رضایت مشتری برای کسبوکارها غیرقانونی میکند.
این حکم بر اهمیت رعایت مقررات سختگیرانه حفظ حریم خصوصی و مجازاتهایی که کسبوکارها ممکن است متحمل شوند در صورت عدم رعایت آنها تأکید میکند.
متا ظاهرا چه اشتباهی انجام داد؟
DPC ادعا میکند که برای ادامه استفاده مشتریان از حسابهایشان، متا از آنها خواسته است تا شرایط خدمات را تأیید کنند که در واقع، آنها را وادار کرد تا شرایط و ضوابط جدیدی را امضا کنند تا از دادههای آنها برای تبلیغات شخصیسازی شده استفاده شود.
بهعلاوه، DPC میگوید که زبان مورد استفاده در شرایط خدمات نامشخص است و بهاندازه کافی کاربران را از نحوه استفاده از دادههایشان آگاه نمیکند.
متا با حکم مخالف است
در پاسخ به حکم DPC، متا اعلام کرده است که قصد دارد نسبت به این تصمیم تجدید نظر کند و بیان کرده است که معتقد است رویکردش در حفاظت از داده ها GDPR را رعایت می کند.
این شرکت استدلال میکند که تبلیغات شخصیشده جنبه منظم رسانههای اجتماعی است و فیسبوک و اینستاگرام ذاتا شخصیسازی شدهاند.
در یک پست وبلاگ، متا بیان می کند:
«فیسبوک و اینستاگرام ذاتاً شخصیسازی شدهاند، و ما معتقدیم که ارائه تجربه منحصربهفرد برای هر کاربر – از جمله تبلیغاتی که میبیند – بخش ضروری و ضروری آن سرویس است. تا به امروز، ما بر مبنای قانونی به نام «نیاز قراردادی» برای نشان دادن تبلیغات رفتاری افراد بر اساس فعالیتهایشان در پلتفرمهایمان، مشروط به تنظیمات ایمنی و حریم خصوصی آنها، تکیه کردهایم. بسیار غیرمعمول است که یک سرویس رسانه اجتماعی برای هر کاربر طراحی نشده باشد.”
علیرغم این تصمیم، متا میگوید تبلیغکنندگان میتوانند به استفاده از کمپینهای تبلیغاتی شخصی در اینستاگرام و فیسبوک ادامه دهند.
“توجه به این نکته مهم است که این تصمیمات از تبلیغات شخصی سازی شده در پلتفرم ما جلوگیری نمی کند.”
اکنون چه اتفاقی می افتد؟
متا حق قانونی دارد که از حکم DPC درخواست تجدید نظر کند و تا زمانی که تصمیم نهایی در دادگاه اتخاذ نشود مجبور به ایجاد تغییرات نخواهد شد.
برای این منظور، DPC اطلاعات خاصی در مورد تغییراتی که متا باید انجام دهد تا از GDPR پیروی کند، ارائه نکرد.
منابع: نیویورک تایمز، متا
تصویر ویژه: mundissima/Shutterstock